ילדי השואה: אנו שונים משאר הניצוליםיוני קמפינסקי

עמותת "ילדות אבודה" קיימה הפגנה מול משרדי "ועידת התביעות" בתל אביב היום (שני). העמותה קמה על מנת להשיג פיצוי ייחודי ונוסף לניצולי שואה שהיו ילדים כשניצלו. יו"ר העמותה, יוחנן  רון-זינגר, הסביר לערוץ 7 כי ילדי השואה זכאים לזכויות מיוחדות משום שהטראומה שעברו בתור ילדים גדולה וחמורה משאר הניצולים. "בעוד הניצולים הבוגרים יצאו מהתופת והתמודדו עם מה שקרה" מסביר רון-זינגר "אנחנו הדחקנו ונגרם לנו נזק פסיכולוגי קשה במיוחד".

לדברי המפגינים ועידת התביעות "הזניחה את נושא הפיצוי בגין הילדות שנעשקה". "אנו מפגינים" הם מסבירים "בכדי שנושא ההכרה והפיצוי בגין עושק ילדותנו, יקודם וידון ברצינות תוך שיתוף נציגנו הבקיאים בפרטי התביעה. אנו דורשים להכיר במחויבות ובחוב אותו חבה גרמניה לנו, ילדי השואה, על עושק וגזל ילדותנו. קולנו, הקול של הילדים והיתומים ניצולי השואה, לא נשמע. איש לא התייחס אלינו - הוזנחנו ונשכחנו".

"כיום, לעת זקנתנו, כאשר כל הנורא שב וצף" אומרים בעמותת "ילדות אבודה", "פנינו אל וועידת התביעות לשתפנו בדרישה מממשלת גרמניה לתקן את העוול ולפצות את ילדי השואה על גזל ילדותם והפגיעה היתירה שנפגעו מעצם היותם ילדים חסרי הגנה."

בוועידת התביעות הגיבו לנושא והבהירו כי הוועידה נלחמת מזה 60 שנה למען כל ניצולי השואה והגיעה במהלך השנים להישגים מרשימים. "בזכות פעילותה של ועידת התביעות" נכתב בתגובה להפגנה "שולמו בשנים 1953-2010 מעל 70 מיליארד דולר בכספי פיצויים ישירות לכ-600,000 ניצולי שואה יהודיים ברחבי העולם. ארבעים אחוז מהסכום, כ-28 מיליארד דולר, הועבר לניצולים בישראל. לצערנו, אף על פי שדרישתם המוצדקת של ילדי השואה הונחה על שולחנה של הוועידה לפני שנים מספר, והיא חוזרת ועולה לדיון  מדי שנה במשא ומתן של ועידת התביעות עם ממשלת גרמניה, עדיין לא הסכימה ממשלת גרמניה להעניק פיצוי מיוחד בגין ילדותם האבודה של ניצולי השואה מעבר לאותו פיצוי הניתן לכל ניצול בגין רדיפות המשטר הנאצי. חשוב להבהיר כי מדובר בדרישה לפיצוי נוסף, מעבר לפיצוי לו זכאים ואותו מקבלים ילדי השואה מעצם היותם ניצולי שואה."

לדברי אנשי ועידת התביעות לכל ארגוני הניצולים יש ייצוג בהנהלת ועידת התביעות, כולל לארגונים היציגים של ילדי שואה בישראל ובעולם, והם שותפים למאמצי הוועידה בנושא. "אנו משתפים את כל מי שיש לו מה לתרום בעניין" הם קובעים "ולראייה, במרס 2009 הזמינה ועידת התביעות את ד"ר נתן דורסט, סגנו של יוחנן רון, להציג את הנושא בפני קבוצת עבודה משותפת של משלחות המו"מ של ממשלת גרמניה וועידת התביעות. מדובר במאבק ארגוני פנימי אשר לא קשור לוועידת התביעות ובוודאי לא מועיל לקידום הנושא. ועידת התביעות תמשיך לעסוק בפעילות המקודשת לשמה הוקמה ולא תיגרר למאבקים פנימיים אלה.

אלכס אורלי, סגן יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל ויו"ר ארגון 'ילדות עשוקה', הגיב גם הוא לעניין וקבע כי העמותה המפגינה הינה "ארגון קיקיוני שהוקם ע"י מספר חברי עמותת "ילדות עשוקה" שהודחו ממנה ולצערי להצדקת קיומם הם מנסים לשבש את עבודת וועידת התביעות, העוסקת נאמנה בעבודת הקודש." אלכס אורלי קובע כי ההפגנה מהווה "פגיעה ישירה בוועידת התביעות ובמאמציה לשאת ולתת עם הגרמנים ולהביא תוצאות חיוביות לכל "ילדי השואה".