המנהל האזרחי יאשר סלילת הדרך לרוואבי

מוסדות התכנון במינהל האזרחי צפויים לאשר מחר צ'ופר נוסף לפלסטינים – סלילת דרך לעיר הפלסטינית רוואבי, זאת באמצעות הוראת שעה.

שלמה פיוטרקובסקי , י"ג באייר תשע"א

רוואבי ממעוף הציפור
רוואבי ממעוף הציפור
באדיבות מוא"ז מטה בנימין

בעוד שממשלת ישראל מנסה למנוע את הכרזת המדינה הפלסטינית בספטמבר בשטח נראה כי היא עושה כל שביכולתה כדי לסייע לפלסטינים במלאכתם. אחרי שהעבירה בראשית השבוע את כספי המיסים של הרש"פ בגובה של למעלה מ – 300 מיליון שקלים, צפויים מחר מוסדות התכנון במינהל האזרחי לאשר צ'ופר נוסף לפלסטינים – סלילת דרך לעיר הפלסטינית רוואבי באמצעות הוראת שעה ותקנות מיוחדות וכך לפטור את הפרויקט ממכרז ומהליך תכנוני סדיר.

מסמך שהגיע לידנו ובו סדר יום של מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי ביהודה ושומרון שתתקיים מחר מגלה כי בין הנושאים ניתן למצוא "תקנות (הוראת שעה) פטור לסלילת דרך זמנית לעיר רוואבי". מטרת הדיון כפי שמפרט המסמך עליו חתום אדריכל שלמה מושקוביץ מנהל לשכת התכנון: "לאישור".

התוואי הזמני מתוכנן להתחבר לכביש 465, כביש אסטרטגי המחבר את מערב בנימין ואת היישובים עטרת ונווה צוף ליישובים שנמצאים במרכז ובמזרח בנימין ובהם עפרה, בית-אל, עלי ושילה. משמעות המהלך של חיבור כביש הגישה לעיר רוואבי לכביש 465 היא ניתוק למעשה של יישובי מערב בנימין מהיישובים במרכז החבל. הוספת נפח התחבורה המתוכנן בתחילה בדמות כלי רכב כבדים ומשאיות ולאחר מכן בדמות למעלה מ 40,000 תושבי רוואבי והמבקרים בעיר, תהפוך את הנסיעה בכביש למסוכנת ומסובכת עד בלתי אפשרית לתנועת יהודים.

מהלך של אישור תקנות פטור בדרך של הוראת שעה בא ככל הנראה לעקוף הליכי תכנון מוסדרים שאותם דורשת המדינה בהקפדה יתרה ביהודה ושומרון כשמדובר בסגירת מרפסת או בבניית גן ילדים ביישובים ישראלים. אך כאשר מדובר בסיוע למדינה הפלסטינית ההולכת ונבנית מוצאת המדינה דרכים יצירתיות לאשר את המהלכים – גם אם מדובר במחטף, ללא קבלת אישור גורמי מקצוע ובטיחות.

נושא דרך הגישה לרוואבי עלה לכותרות לפני כחצי שנה כאשר הפלסטינים דרשו להעביר את שטח התוואי של דרך הגישה משטח C של שליטה אזרחית וביטחונית ישראלית לשטח B וכך להפוך אותו לשטח בשליטה אזרחית פלסטינית ולהימנע מהצורך בקבלת אישור מרשויות התכנון הישראליות ולהכיר בסמכותן, מהלך אותו סירב הדרג המדיני לאשר עד היום. אגב, קיימת תוכנית לדרך גישה קבועה לרוואבי בתוואי שלא יפגע בשגרת החיים של התושבים הישראלים הגרים בסמוך לעיר – תוך הקמת מחלף עם הפרדה מפלסית בין תנועת הישראלים ממערב למזרח בנימין לבין תנועת הפלסטינים לעיר וממנה החוצה, אך התוכנית אינה מקודמת בשל התעקשות מדינית עקרונית של הפלסטינים שלא לשתף פעולה עם הרשויות הישראליות ולא לפנות אליהן בהליכים התכנוניים הנדרשים לקידום ואישור התוכנית.

תנועת 'רגבים' הפועלת לשימור אדמות המדינה פנתה היום במכתב חריף למפקד פיקוד מרכז האלוף אבי מזרחי, לראש המינהל האזרחי תא"ל מוטי אלמוז, למנהל לשכת התכנון במינהל אדריכל שלמה מושקוביץ ולקצין המטה בנושאי תחבורה ישראל אפריאט עם העתקים לשר הביטחון אהוד ברק ולמבקר המדינה השופט מיכה לינדנשטראוס.

במכתב עליו חתום בא כוח רגבים, עו"ד עמיר פישר אומרת נכתב כי "הענקת הדרך ה'זמנית' כאשר כידוע 'אין קבוע יותר מן הזמני' אינה אלא הענקת פרס לפלסטינים על התעקשותם העקרונית על חשבון ותוך פגיעה קשה – ביטחונית ובטיחותית – בכביש 465 ובמשתמשיו, יהודים ופלסטינים כאחד. פגיעה חסרת אחריות, שאינה תואמת בשום קנה מידה את עקרונות התכנון והבטיחות התחבורתית המקובלים ועלולה לעלות בחיי אדם".

ברגבים מגדירים את המהלך כ"נסיון ליצור 'מסלול עוקף הליכי תכנון' באמצעות מחטף מהיר". "התנהלות זו" – כתבו בתנועה לגורמים הרלוונטיים – "הינה בלתי תקינה ובלתי סבירה בעליל והנכם נדרשים לחדול ממנה לאלתר ולהימנע מלדון ולאשר את המהלך בישיבת מועצת התכנון העליונה".

ברגבים הודיעו הערב כי בכוונתם לעתור לבג"ץ להוצאת צו מניעה נגד המינהל באם יאושרו תקנות הפטור לסלילת הכביש. בתנועה קראו הערב לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת לעצור לאלתר את ההתנהלות השערורייתית של גורמי התכנון במינהל האזרחי שמקדמים במעשיהם את הקמתה של מדינה פלסטינית דה-פקטו, מסייעים לרשות הפלסטינית שחברה לחמאס במהלכיה החד-צדדיים, התנהלות שתהפוך את יישובי מערב בנימין למבודדים ותבתר את חבל בנימין לשניים, ועלולה להגיע עד לפגיעה בחיי אדם.