נרות חרס שנמצאו אצל החשוד
נרות חרס שנמצאו אצל החשודהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות

במהלך השבועיים האחרונים נערך מבצע רחב היקף לסיכול סחר לא חוקי בעתיקות שנחפרו ונשדדו מאתרים ארכיאולוגיים.

בפעילות מבצעית בירושלים שערכה היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות, זוהה מדריך תיירים אמריקני כשהוא מבצע מכירה של עתיקות לקבוצות של תיירים אמריקאים שהדריך בישראל.

מפקחי רשות העתיקות נכחו באחת המכירות, שנערכה בבית מלון. בסיום המכירה עוכב החשוד, נערך חיפוש בחדרו ובכליו, ונתפסו ברשותו מאות פריטים ארכיאולוגיים עתיקים, שעל פי החשד נגנבו מאתרי עתיקות שונים ברחבי הארץ על ידי שודדי עתיקות.

 החשוד - פרופסור אמריקאי מומחה להיסטוריה ולתרבויות מצריים, נחקר ושוחרר בסיום החקירה.

במהלך השבוע החולף התבצע מעקב סמוי אחר פעילות החשוד, במהלכו התברר שזה חזר לסורו והמשיך למכור עתיקות לתיירים  - הפעם מקבוצה אחרת שהגיע לישראל.

ביום שני נערך מבצע משולב, רחב היקף, באילת ובנמל התעופה בן גוריון. אנשי יחידת הסמים של המכס באילת, בהתאם לסמכותם, ובסיוע מפקחי רשות העתיקות, עיכבו לבדיקה מכסית במעבר הגבול בטאבה את חברי קבוצת התיירים שהודרכו על ידי החשוד, רגע לפני שעזבו את הארץ, בחשד לביצוע מגוון עבירות על פקודת יבוא ויצוא, בכלל זה יצוא טובין אסורים.

אנשי מכס אילת ומפקחי רשות העתיקות נדהמו לגלות בחפציהם של כ-20 מחברי הקבוצה עשרות רבות של פריטים ארכיאולוגיים שנרכשו בישראל שלא כחוק, אותם ניסו התיירים להוציא מהארץ בניגוד לחוק וללא היתר.

בין הפריטים: מטבעות עתיקים עשויים ברונזה וכסף מתקופת הבית השני (מלפני 2000 שנים בקירוב), נרות חרס ששימשו בבתים ובקברים עתיקים בתקופה הרומית והביזנטית לפני 1500 שנה, כלי זכוכית עתיקים וכלי חרס שונים. כל הפריטים הארכיאולוגיים נשדדו - על פי החשד, מקברים ואתרי עתיקות בשטח מדינת ישראל. בתשאול התיירים התברר שאת רוב הפריטים רכשו ממדריך התיירים בהזדמנויות שונות במהלך ביקורם בישראל, בסכום מצטבר של יותר מ-20.000 דולר. כל הפריטים העתיקים נתפסו כמוצגים משפטיים.

בשעת לילה מאוחרת אמש, בשדה התעופה בן גוריון, עוכב הפרופסור עצמו, בעת שניסה לעזוב את ישראל. במהלך חיפוש שנעשה בחפציו על ידי אנשי יחידת הסמים של המכס בנתב"ג, בליווי מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות, נמצאו ברשותו מטבעות עתיקים שאותם ניסה להוציא מישראל ללא היתר, וכן ראיות לעשרות מכירות של עתיקות שלא כחוק במהלך השבועיים האחרונים.

האיש נחקר על ידי מפקחי רשות העתיקות בחשד לביצוע עבירות של סחר בעתיקות ללא היתר, מכירת עתיקות החשודות כגנובות וניסיון הברחת עתיקות מישראל שלא כחוק.

החשוד הודה בעבירות המיוחסות לו, ובסיום חקירתו הורשה לטוס לארה"ב לאחר שהפקיד סכום כספי גבוה, שיבטיח את התייצבותו למשפט בישראל בעתיד.

אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, מספר על הפרשה ומוסיף: "מכירת עתיקות ללא היתר, והוצאת עתיקות מישראל ללא אישור, הינן עבירות פליליות שהעונש הקבוע בחוק בגינן הוא עד שלוש שנות מאסר. הרוכשים עתיקות מגורמים לא מורשים מסכנים את עצמם ואת כספם, קונים עתיקות במחירים מופקעים, ומעודדים בפועל את שוד העתיקות ואת גזל ההיסטוריה של הארץ".