ים המלח
ים המלחפלאש 90

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, הודיע היום במסיבת עיתונאים כי הוא ימליץ לממשלה על קציר המלח כפתרון להגנת מלונות ים המלח מפני הצפה בעקבות עליית מפלס המים בבריכה מספר 5 ועל פיתוח תיירותי של האזור.

במסיבת העיתונאים שנערכה בנוכחות השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, אמר השר, "אני גאה להציג בפניכם את חזון ההתחדשות האיזורית של ים המלח. לחזון שתי רגליים: רגל של שיקום ורגל של פיתוח".

"נגיש הצעת מחליטים לממשלה תוך לא יאוחר משלושה שבועות מרגע זה. נתחיל בהנחת יסודות לקציר ברגע זה תוך נסיון למזער את הנזק האקולוגי הכולל" הכריז.

הוא ציין כי "פיתוח האיזור יתאפשר רק תוך כדי הבטחת תקציבים הולמים למטרה זו. הממשלה חייבת להשתתף במימון הגנות הקבע ששומרות על המלונות ועל התשתיות הנמצאות באזור".

"כחלק מהפיתרון אנחנו מציעים לאוצר להקים קרן ייעודית של 750 מיליון שקלים לתקופה של 5 שנים שישמשו לפיתוח האיזור. כמו כן ים המלח ייכלל במפת עדיפות לאומית על מנת למשוך יזמים. נכון לנקודה זו האוצר די נכשל בהבנת החזון הזה ובצורך הדחוף לממשו", הוסיף.

עוד אמר כי "על מפעלי ים המלח גם לממן חלקית את הקרן. אפשר להעלות את התמלוגים מעבר לייצור 3 מיליון טון לעד 10%, ובזכות הזאת נשתמש לקרן לפיתוח האזור".

ניר פפאי, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, החברה בפורום להצלת ים המלח ברכו על הודעתו "אנחנו מברכים את שר התיירות מיסז'ניקוב, שקיבל את ההחלטה האמיצה, הטובה והנכונה ביותר לסביבה, ובחר בחלופה שתספק לאזור ים המלח את הפתרון היחידי שהוא ארוך טווח, תביא לאיזון מיטבי בין שלושת הגורמים המרכזיים באגן הדרומי: סביבה – תיירות - תעשייה, תצמצם את הפגיעה בערכי טבע ונוף ותשיג יציבות לאורך זמן. על מפעלי ים המלח לקחת אחריות לגבי הנושא הכספי של הפתרון הנבחר".