לחצים. השר איתן
לחצים. השר איתןפלאש 90

השר מיכאל איתן סבור שראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח מאוד בביקורו בארה"ב, "ראש הממשלה יצא בזמן לא קל למדינת ישראל. אנחנו ניצבים בפני מסלול שנועד לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל ושל קיומה... ואנחנו מוכרחים להגיב למהלך הזה. מי שיכול לעזור לנו בצורה מאוד רצינית בהתגוננות מפני המהלך הזה, זו ארה"ב והביקור של ראש הממשלה הנוכחי עומד בסימן השותפות האסטרטגית, הערכית וההיסטורית שלנו עם ארה"ב נוכח המצב, וההתמודדות של ארה"ב ושלנו ביחד אל מול הניסיונות של הדה לגיטימציה למדינת ישראל".

השר איתן משוכנע שלמרות הפערים שהתגלו ניתן לגשר על חילוקי הדעות, "יש קצת חילוקי דעות אפילו בנושא מהותי, כמו איך להציג את הדברים, אבל יש המון ביטויים של הסכמה שלהם זכה אובמה במחיאות כפיים סוערות.... בינהם על המחויבות של ארה"ב לביטחון שלנו, ועל הנכונות להיאבק איתנו בדה לגיטימציה, ועל העקרונות החשובים שלישראל צריך להיות בטחון, ושכל הדברים שאנחנו עושים כדי לקדם את השלום צריכים לבוא ממקום שבו ישראל תהיה בטוחה".

בהתייחסות לדברי ראש הממשלה שאמר שלא נחזור לקווי ,67 אומר השר איתן שיש כאן התבטאות שמשקפת את הדילמה האמיתית, "ארה"ב אומרת לנו אם אתם רוצים שאנחנו נוכל לעזור לכם במסע נגד הדה  לגיטימציה, אתם חייבם לתת לנו גם כלים שנוכל לבוא איתם למדינות חשובות בעולם ולומר להם שלא יתמכו במהלך הפלשתיני. ואחד הכלים שהם מבקשים מאיתנו זה לתאר מה בעצם יהיה פתרון הקבע שאנחנו מציעים, זה לא אומר שזה יהיה מקובל על הפלשתינים או על מדינות ערב. אבל הוא צריך להיות ברמה כזאת שארה"ב תוכל לבוא איתו גם למדינות דמוקרטיות אחרות ולשכנע אותם שעל הבסיס הזה ניתן יהיה לעצור את ההצטרפות של עוד ועוד מדינות ליוזמה הפלשתינית".

השר מיכאל איתן סבור שניתן ליישם הסדרי קבע בלי לפגוע בביטחון ישראל, "כאן יש כמובן ניואנסים, אני מסתכל על הנקודה  הזאת גם בתור אדם שמכיר בזכותנו על ארץ ישראל, שקיבל חינוך, שמרגיש בכל מקום ביהודה ושומרון כאילו הוא  בבית, ולא כמו בשטח כבוש. אבל מה לעשות האחרים רואים את זה כך, והמציאות שגם ממשלות אחרות כולל הנוכחית לא ראו את זה כחלק מהמולדת ולא סיפחו את יהודה ושומרון. והיום אנחנו נמצאים במצב שהארגומנט החזק ביותר שיש לנו זה בטחון והנושא הדמוגראפי, גבולות ההתיישבות. וכך מגדיר את זה ראש הממשלה..הוא אומר לארה"ב אנחנו  מוכנים לבוא בהצעה שבמסגרתה תוקם מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון כאשר אנחנו נמצאים על גבול הירדן, כאשר גושי ההתיישבות יסופחו למדינת ישראל ויהיו לנו מאחזים ביטחוניים בשטח, כי המדינה הפלשתינית צריכה להיות באופן שלא תפגע במדינת ישראל וכמובן צריכה להיות מפורזת ועל עוד תנאים שלא נדבר עליהם כרגע".

השר איתן סבור שגם אנשי ארץ ישראל צריכים להיות מפוכחים, " בנאום אובמה הוא אמר שההסדר יהיה מבוסס על גבולות 67 זה אומר שהמרחק בין שתי ההגדרות לא כזה גדול. כאדם שמתסכל על המציאות אני אומר שאם האמריקאים אומרים שהם צריכים כלים כדי לעזור לנו...האמריקאים אומרים לנו שאנחנו צריכים לעשות ויתור כואב ושאנחנו צריכים לבוא איתם ביחד שכם אל שכם". "אז אני עושה את החשבון של איש ארץ ישראל שאומר שהצלחנו, ניסינו יותר, אנחנו לא מסוגלים היום. אף ממשלה לא רוצה או תהיה מוכנה לספח את יהודה ושומרון כולל התושבים הערבים, כי אנחנו לא נעשה משטר אפרטהייד. ואנחנו לא מוכנים למהלך שמדינת ישראל תהיה דו לאומית עם ארבעים אחוז אוכלוסייה ערבית ולכן הפתרון שאנחנו יכולים להציע, זה פתרון שמדבר על פשרה טריטוריאלית שבמסגרתו נספח את מרבית היישובים על גושי ההתיישבות למדינת ישראל, ואז נוכל לבנות ללא הגבלות ומצד שני נוכל לתת לפלשתינים פתרון במסגרת הגדרה עצמית. מדינה עצמאית ומפורזת והביטחון יישאר בידי מדינת ישראל".

השר איתן משוכנע שאף ממשלה בישראל לא תסכים לפנות 500 אלף מתיישבים, "זה לא יכול לעלות על דעתו של אדם הגיוני, יש היום 500 אלף איש ישראלים שהלכו ליהודה ושומרון וירושלים, חלקם דור שני וחלקם דור שלישי. אני לא רואה לעיני רוחי שום ממשלה אפילו לא של מרץ וקדימה, שתרצה לפנות ולהפוך אותם לפליטים. גם אם תרצה היא לא תהיה מסוגלת. אני גם רוצה להסביר לאמריקאים ש -500 אלף איש במדינת ישראל זה כמו 20 -מליון איש בארה"ב, שום ממשל אמריקאי לא היה מזיז אוכלוסיה כזאת. לכן אי אפשר לחזור בחזרה להתעלם מהמציאות ולעשות דבר שהוא בלתי אפשרי ואם הוא אפשרי זה ערעור היסודות של מדינת ישראל, ואנחנו לא נסכים לזה זה לא הגיוני וגם לא צודק. אנחנו יכולים למצוא את הפתרונות בצורה שבה גושי ההתיישבות יהיו בתוך מדינת ישראל ואפשר יהיה לקבל גם הסדרי שלום".