השבוע הכריזה ויקימדיה גרמניה על קמפיין בינלאומי להחתמת הציבור על עצומה הקוראת להכריז על האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה כאתר מורשת לאומי של אונסק"ו. העצומה תוגש בתחילת שנת 2012 לועדת המורשת הלאומית של אונסק"ו.



הועדה קבעה עשרה קריטריונים לבחירתו של אתר כ"אתר מורשת עולמי" כאשר הקריטריון הראשון והחשוב ביותר הוא "האתר הינו יצירת מופת של פאר היצירה האנושית".



ועל כך מצהירים החותמים בעצומה: "אנו תומכים בהצעה להכיר בוויקיפדיה כאתר מורשת תרבות עולמית מכיוון שאנו משוכנעים כי ויקיפדיה היא יצירת מופת של גאונות יצירתית ובעלת ערך אנושי אוניברסאלי. אנא תמכו בהכרת ויקיפדיה כאתר הדיגיטלי הראשון המוכרז כאתר מורשת עולמית". כ-9000 איש מכ-100 מדינות חתמו ביומיים האחרונים על העצומה.

העצומה היא חלק הדיון האוניברסאלי על המשמעות התרבותית של ויקיפדיה. כיום קיימים באנציקלופדיה החופשית 18 מיליון ערכים ב-280 שפות.

מתחילת המילניום הנוכחי ויקיפדיה צברה משמעות רבה בעיני הציבור בכלל העולם והקריאה להכיר בוויקיפדיה כאתר מורשת לאומי של אונסק"ו היא צעד ענק לשימור הידע האנושי - הממשיך להצטבר בוויקיפדיה מדי יום - למען הדורות הבאים.



בפנייה לגולשים שהקליט מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס (שהיה הראשון לחתום על העצומה) הוא קורא לגולשים לתמוך ביוזמה ומדגיש עד כמה חשובה המודעות הבינלאומית לאנציקלופדיה החופשית. "הרבה אנשים רואים את ויקיפדיה כתופעה טכנית, כהישג טכני. אבל למעשה היא ממש לא כזאת. היא הרבה מעבר. היא שינוי תרבותי וחברתי. אנחנו הולכים להשיג את תמיכתם של כמה שיותר אנשים. בדיוק כמו שוויקיפדיה עובדת – ככל שיותר אנשים יהיו מעורבים ביוזמה, כך יגדל הסיכוי שנשיג את המטרה. בבקשה, חתמו על העצומה".



"מיליוני אנשים לוקחים את ויקיפדיה כמובנת מאליה", אומר פבל ריכטר, מנכ"ל ויקימדיה גרמניה, "הם משתמשים בה מדי יום. ובכל זאת, גישה לכלל הידע האנושי היא לא דבר מובן מאליו במקומות רבים בעולם. זה אתגר גלובלי שלנו, להכיר, לתמוך ולשמר את העבודה שמאות אלפי מתנדבים לקחו בה חלק. המפתח לשיתוף וחופש ידע הוא ההכרה בו".



היוזמה הוצגה לראשונה במרץ האחרון (2011) במפגש הבינלאומי של עמותת ויקימדיה מרחבי העולם בברלין. בעזרת שיתוף הפעולה הבינלאומי, יצטרפו עשרות הסניפים ברחבי העולם לקריאה לציבור לתמוך בהכרה של ויקיפדיה כאתר מורשת עולמי. המהלך ילווה בפעילות של משרד הפרסום הגרמני Leo Burnett, שיתמוך בפעילות המתנדבים ובוויקימדיה גרמניה.



אונסק"ו הוא ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם. רשימת אתרי המורשת העולמית כוללת נכון להיום 911 אתרים. האסיפה הכללית של אונסק"ו החלה בתוכנית להגנה על אתרי מורשת עולמית עם ניסוח "האמנה בדבר הגנת המורשת הטבעית והתרבותית העולמית" ביום 16 בנובמבר 1972, ומכוחה הוקמה ועדת המורשת העולמית, האחראית על בחירת אתרים חדשים ופיקוח על ניהולם של האתרים שברשימה. עד כה אישררו 187 מדינות את האמנה.