"סם"
"סם"פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ אורי אריאל, לפיה החל מה-1 בינואר 2014 תיאסר הצבת מכונות לממכר סיגריות.

כמו כן קיבלה הוועדה את הצעתו של היו"ר שאמה-הכהן, שנועדה להרחיק בתקופת הביניים את המכונות מקרבת בתי הספר. היו"ר אף הגדיר את המכונות כ"פרצה הקוראת לקטין".

יו"ר חטיבת מפעילי המכונות, אילן לוי, אמר לחברי הוועדה כי רק 3% מכלל הסיגריות נמכרות במכונות הממכר.  לדבריו, למפעילי המכונות יש התחייבויות חוזיות מול בנקים וגופים אחרים שמגיעות למיליוני שקלים. נציגי בעלי המכונות ביקשו מחברי הוועדה לדחות את יישום החוק עד לשנת 2017, על מנת שיוכלו בתקופה הזאת להחזיר את השקעתם.

מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, אמר מנגד כי עמדת משרד הבריאות היא שצריך לאסור על הצבת המכונות, מאחר והן מגדילות את שיעור המעשנים. הוא דרש שהאיסור ייכנס לתוקף תוך שנתיים בלבד. ח"כ אורי אריאל ציין כי מחר יצוין היום הבינלאומי למניעת עישון והוסיף כי הצעתו המקורית היתה שהאיסור יכנס לתוקף מה-1 בינואר 2015 כדי לעזור לבעלי המכונות.

ח"כ אריאל התנגד להצעות שעלו במהלך הדיון, לפיהן בעלי המכונות יציבו אותן מאחורי דלפקים ואמר כי לא יהיה על זה פיקוח ציבורי. מנכ"ל משרד הבריאות גמזו דרש כי החוק יכנס לתוקף תוך שנתיים ואמר כי אם הוועדה תדחה את יישומו הממשלה תקדם הצעת חוק משלה.

לנוכח זאת הציע היו"ר שאמה-הכהן פשרה, לפיה החוק יכנס לתוקף ב-1 בינואר 2014 והוועדה קיבלה את ההצעה. עוד הציע היו"ר כי עד אז יורחקו מכונות הממכר מבתי הספר למרחק שיקבע שר הבריאות, והוועדה אישרה כאמור גם את ההצעה הזו.

ח"כ אריאל בירך על החלטת ועדת הכלכלה: "העישון הוא נגע נוראי וצריך לעשות מה שאפשר כדי להילחם בו. הבעיה עם המכונות לא מסתכמת בזה שהן נגישות לקטינים, אלא בכך שהן מגדילות את הזמינות והנגישות לכל האוכלוסייה. ככל שהסיגריות זמינות פחות, כך אנשים ייעשנו פחות".

לדבריו, "קיבלנו תלונות מצד מעשנים, שהלינו על כך שיהיה להם קשה יותר להשיג סיגריות מעכשיו. על כך אני משיב: האינטרסים של המעשנים אינו גורם שיש להתחשב בו. מי שמכור – יוכל להמשיך לספק את ההתמכרות שלו באמצעות המקומות שבהם עדיין מוכרים סיגריות. מי שהעלמת המכונות תגרום לו לעשן פחות צריך להגיד לנו תודה ולא להתלונן".