חציית הגבול מסוריה ביום הנכבה
חציית הגבול מסוריה ביום הנכבהפלאש90

לקראת יום ה"נכסה" שיחול ביום ראשון מתוכננות צעדות המוניות לעבר גבול ישראל עם סוריה ועם לבנון מתגבר צה"ל את כוחותיו בגזרה.

תא"ל במיל' קובי מרום לשעבר מפקד הגזרה המזרחית בלבנון, תושב נווה אטיב משוכנע שצה"ל הפיק את הלקחים מאירועי יום הנכבה, "אין שום ספק שהאירוע במג'דל שמס, האירוע החריג של חדירת עשרות סורים לשטח ישראל היה תקלה מבחינת צה"ל. ואני מניח שבשבועיים האחרונים צה"ל ישב על המדוכה ובהחלט גיבש דפוסי פעולה כנגד אירועים מן הסוג הזה, כמו שצפויים ביום ראשון. אכן יש כוננות מוגברת ובהחלט הערכות אחרת כדי למנוע מהפגנות גדולות בצפון לחצות את גדר הגבול, או אולי בתוך יהודה ושומרון להתקדם לאיזה שהוא יישוב כדי ליצור תעודה ופרובוקציה כמו שראינו לפני שבועיים ביום הנכבה".

מרום משוכנע שהפעם צה"ל יגיב בנחישות מול מסתננים שינסו לחצות את הגבול. "בנסיבות המאוד מורכבות שהיו בשטח על הגבול, החיילים נהגו באיפוק נכון. כי האירוע היה יכול להסתיים ב-100-200 הרוגים, מה שהיה משנה את כל התמונה. אבל אני חושב שיש מה לעשות למרות שהצבא לא מורגל בהפרות סדר כאלה, אבל עם הערכות נכונה אפשר או להרתיע, או למזער את הנזק. הדבר הראשון שצריך זה להתמקד מודיעינית, יש לנו הרבה מאוד שיחים מודיעיניים חשובים, אני מניח שעד היום ההפגנות האלה לא היו במרכז ההתעניינות, אבל בנסיבות של העת האחרונה, אני מניח שהמודיעין באופן טבעי יתרכז יותר. הדבר השני שחשוב בעיניי, זה לרכז כוחות משמעותיים שיכולים להרתיע תנועה כזאת לעבר הגדר ופריצת הגבול, וגם שימוש באמצעים לפיזור הפגנות באופן מאסיבי, ונוכחות מאסיבית של צה"ל. כל זה יגרום לכך שאולי תהיה הפגנה אבל היא לא תהיה מעבר להפגנה סוערת ולא כפי שהיה במג'דל שמס לפני שבועיים".

מפקד הגזרה המזרחית לשעבר לא מקבל את ההנחה שבאירועי יום הנכבה פעלו הכוחות באביבים ביעילות רבה יותר מבמג'דל שמס, "אני לא חושב שהיה שם יותר נחישות. זה אותו פיקוד צפון, אותם מפקדים, רק ששם הייתה הבנה שזה יכול להגיע עד הגבול ולכן הייתה הערכות מתאימה וזה בדיוק מה שאני אומר. אני חושב שההערכות מתאימה תאפשר לנו לעצור את הפגנות הענק האלה באיבן ולמנוע מהם להידרדר למצבים שאנחנו לא רוצים. ולכן אני מניח שאנחנו נראה באירועים ביום ראשון, אם הם יהיו, באזורים שונים, נראה צה"ל אחר, ערוך אחרת ובהחלט מגיב. החיילים נחושים והמפקדים מבינים את חומרת הדברים, העניין הוא ההערכות המקדימה והפעולה בתוך כדי האירוע עצמו".

לדבריו פיקוד הצפון ערוך לכל התרחשות. "מידיעה אישית, הפיקוד ערוך, תרגל את עצמו, ובמיוחד שבראש הפיקוד עומד אלוף שמבין מצוין שהייתה פה תקלה ויעשו את הכול שאירועים כאלה לא יחזרו על עצמם".

כתושב נווה אטי"ב הוא קובע שהתושבים סומכים על צה"ל באופן מלא. "אני מניח שהאירועים במג'דל שמס השפיעו במידה מסוימת על תחושת הביטחון של האזרחים. במיוחד לאור העובדה שסורים הסתובבו באזור ושאחד אפילו הצליח להגיע לת"א. אבל צריך לקחת את הדברים בפורפורציה. צה"ל יושב ומוכן והפעם הוא גם יהיה מוכן, הוא למד מהעניין ואני חושב שהתחושה של הציבור שהם סומכים על צה"ל ושצה"ל יעשה את העבודה כפי שמצופה ממנו".