השר ישי מאריך את שעון הקיץ

שר הפנים, אלי ישי, הודיע הבוקר (שני) על הארכת משך תקופת שעון הקיץ, זאת בתום התייעצות עם כלכלנים ומומחים שונים ובתום עבודתה של ועדה מיוחדת שהקים לבחינת פניה השונים של הסוגיה. בין השאר נועץ השר ישי גם מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, הרב עובדיה יוסף.

במסיבת העיתונאים, ממשרד הפנים בירושלים, אמר השר כי הועדה המליצה פה אחד להאריך את שעון הקיץ. הוא ציין כי כיום אורך תקופת שעון הקיץ לא קבוע ונע בין 160 ל-180 יום וכי הועדה ביקשה להאריך את משך תקופת שעון הקיץ ל-193 ימים.

"הצעת חוק ממשלתית בנושא תהיה מוכנה היום", הבהיר השר. שר  הפנים יעלה כבר היום בועדת השרים את הצעת החוק לתיקון חוק הזמן (שעון הקיץ) בהתאם להמלצת הועדה. תזכיר החוק החדש יוכן בימים הקרובים על ידי הלשכה המשפטית במשרד הפנים ויועבר לאישור הכנסת במושב הנוכחי. השעון החדש ייכנס לתוקף כבר באוקטובר הקרוב. 

על פי המלצות הועדה המעבר לשעון הקיץ וסיומו יחול תמיד בסוף השבוע על מנת לאפשר הסתגלות לשעון החדש. התאמת השעות בין ישראל לאירופה לצורך תיאום כלכלי. התאמת שעון הקיץ למשך שעות האור ביום.

הועדה בחנה את הנהגת שעון הקיץ במדינות שונות בעולם ולא מצאה אחידות בין המדינות השונות.

הועדה בחנה מחקרים שנערכו בעולם לגבי יתרונות שעון הקיץ מבחינת -פריון עבודה, חיסכון באנרגיה, מניעת תאונות דרכים, מניעת תחלואה והתרחבות המסחר בעקבות הנהגת שעון הקיץ .

ממשרד הפנים נמסר כי ממצאי המחקר אינם חד משמעיים, אולם לא  ניכרים יתרונות כלכליים להנהגת שעון קיץ . מחקרים שנערכו באוסטרליה ובאינדיאנה, בה הונהג רק לאחרונה שעון קיץ, מצביעים על כך שחלה עלייה בצריכת האנרגיה בעקבות שעון הקיץ בשל הפעלת יתר של מזגנים במשך שעות הערות.

הועדה פנתה לציבור להציג את עמדותיו בפניה וכן ערכה סקר דעת קהל באמצעות חברת דחף. מעמדות הציבור עולה כי נושא שעון הקיץ קשור בעיקרו לנוחות הציבור ולאיכות החיים.  

מהתוצאות הסקר עולה כי  הציבור חלוק בדעותיו בנושא – 50% תומכים בהארכת משך שעון הקיץ לעומת 46% המתנגדים לכך ותומכים בהשארת המצב הקיים ואף בקיצור משך שעון הקיץ.

במגזר היהודי יש העדפה להארכת שעון הקיץ (55% מול 46% ) ואילו בציבור הערבי יש העדפה להשארת שעון הקיץ כפי שהוא קיים היום או קיצורו.

ככל שהקרבה לדת עולה, כך קטן חלקם של התומכים בהארכת שעון הקיץ (מ- 67% בקרב חילוניים, ל- 54% בקרב מסורתיים, ל- 42% בקרב הדתיים ול- 13% בקרב החרדיים.)

על תוצאות הסקר אמר השר ישי, "הסקר הפתיע אותנו, מחצית מהציבור רצה להשאיר את המצב הקיים או לקצר ולמרות זאת החלטנו להאריך".

בשנת 1996 נערך ע"י ועדת מרקוביץ לבחינת שעון הקיץ סקר דעת קהל בעת ששעון הקיץ בישראל נמשך אז בהתאם לחוק 150 יום בלבד. מהסקר דאז עלה כי 80% תמכו בהארכת שעון הקיץ. ניתן לראות שינוי מגמה מובהק ביחס הציבור להארכת שעון הקיץ בין שנת 1996 לימינו.

התומכים בהשארת המצב הקיים כיום ציינו כי המצב הקיים הינו סביר ואין מקום לשנותו וכי עדיפה יציבות על פני שינויים.

התומכים בהארכת שעון הקיץ ציינו כי הם מעדיפים יותר שעות אור במשך שעות הפעילות ביום.

התומכים בקיצור שעון הקיץ ציינו כי קיימים קשיים בהשכמת ובהשכבת ילדים בתקופת שעון הקיץ וכי קשה לשוב לשגרה בעת חילופי השעון. כמו כן אנשים דתיים ציינו קשיים בכניסת וביציאת שבתות וחגים וקושי בהשכמה לתפילת שחרית .

לאור המחקרים והנימוקים השונים, שהוצגו בפני הועדה החליטה הועדה  פה אחד להמליץ  לשר הפנים על הארכת שעון הקיץ כך שמדי שנה יתחיל שעון הקיץ ביום שישי הקודם ליום ראשון האחרון בחודש מרץ בשעה 2:00 ויסתיים בתחילת יום ראשון בשבוע בשעה 2:00 שאחרי הראשון באוקטובר. כך ששעון הקיץ בישראל יחל לפני תחילת שעון הקיץ באירופה ויסתיים לפני תום שעון הקיץ באירופה.

במידה וסיום שעון הקיץ יחול בחג מחגי ישראל הזזת השעון תדחה למוצאי החג.