הפגנת הסורים
הפגנת הסורים

סגן השר לפיתוח הנגב והגליל, חבר הכנסת איוב קרא מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 למהומות אתמול במג'דל שאמס, מהומות שלהערכתו החלו בעקבות התנהלותו הרופסת והמתחשבת של צה"ל.

חבר הכנסת קרא מזכיר כי במהלך השעות הראשונות להפגנות שהגיעו מעברו הסורי של הגבול נותרו התושבים בבתיהם, אולם משהתברר האופן בו נוהג צה"ל כלפיהם חברו למפגינים והחלו ביידוי אבנים.

"אנחנו לא מנהלים נכון את מה שקורה. אנחנו מנהלים את המו"מ כאילו אנחנו מול האירופים, כאילו אנחנו מול מלכת אנגליה. כאן האיפוק לא מתפרש ככוח. אני יודע מה אומרים בערבית, ושם אני שומע שהם חשובים שאתה פחדן כשאתה נוהג כך", אומר ח"כ קרא ומציין כי כבר לפני ימים אחדים התריע בפני השרים וראש הממשלה מאירועי יום הנכסא, וקבע באוזניהם כי יש לנהוג ביד קשה מול המפגינים הראשונים ובכך למנוע את ליבוי הסערה. “צריך להבהיר להם שמי שמתקרב לגבולות יורים בו. לא ירי למעלה או למטה. הרי מי שהתקרב לגבול יכול היה להביא אתו RPG”, אומר קרא וקובע כי הנהלים לחיילים היו אמורים להיות ברורים, ולפיהם העומדים מולם אינם מפגינים או פעילי חופש אלא אויב לכל דבר. “אלה לא לוחמי חופש אלא שכירי חרב שקיבלו כסף מהשלטון הסורי. מה הייתה הבעיה להפעיל גז מהבוקר? למה חיכינו?”.

לדבריו יש לפעול מול מפגינים מסוג זה בנחישות וללא רגישות. הוא מזכיר את דבריו של תא"ל עימאד פארס כשקיבל פיקוד על גדר הגבול והבהיר לחיזבאללה ש"מי שיהיה על הגדר יורים בו", ובכך הביא לשקט בגזרה זו. “צריך לא לדבר אידיש. צריך לדבר ערבית", הוא אומר.

באשר לתושבי מג'דל עצמם אומר סגן השר כי מה שהוביל אותם לצאת מהבתים ולחבור למפגינים הוא הזגזוג הישראלי בסוגיית עתיד רמת הגולן. “כל הדיבורים על החזרת הגולן גורמים לאי יציבות אצל התושבים ברמת הגולן שחושבים שיום אחד הם עלולים להצטרך לתת דין וחשבון לשלטון סורי ולעמוד בפני בית משפט סורי. כשממשלת ישראל מדברת על החזרת הגולן היא לא נותנת להם להתנהג כמו ישראלים".

ובאשר לחשש הישראלי מתביעות בינלאומיות נגד קצינים ומנהיגים לאחר אירועים בהם תופעל יד קשה כלפי מפגינים ופורעים, תהה קרא "איך זה שאסד טובח בבני עמו ומתקבל בחיבוק בכל בירות אירופה? זה קורה לנו בגלל שאנחנו מפגינים חולשה ושמראים שאכפת לנו".