תביעת ענק. בנק לאומי
תביעת ענק. בנק לאומיצילום: פלאש 90

ויכוח נוקב התעורר בין חברי הכנסת לנציגי בנק ישראל ומשרד האוצר, בדיון על סעיף הקובע את הרכבה ומשך כהונת חבריה של ועדה לבחירת דירקטורים בתאגיד בנקאי, בוועדת הכספים, במסגרת הדיונים על הצעת חוק הבנקאות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), החליט להעלות להצבעה סעיף מתוקן, לפיו משך כהונת חבר ועדה, ייקבע לשנתיים עם אפשרות הארכה בשנה נוספת.

חברי הכנסת הביעו חשש שהקמת ועדה ציבורית לבחירת דירקטורים נועדה לשמש כלי למינוי מקורבים לדירקטורים בתאגידים הבנקאיים.

ח"כ מאיר שטרית (קדימה), טען שבהקמת הוועדה, הממשלה למעשה מעקרת את מכירת בנק לאומי, בכך שבפועל שומרת לעצמה את השליטה בו. שטרית חזר מספר פעמים על הטענה, כי "מדובר בחוק בנק לאומי, שנועד להבטחת המשך השליטה בבנק ותו לא".

לדבריו, "החוק המוצע יגרום לכך ששיטת מינוי הדירקטורים בבנק לאומי, תהיה שיטת חבר מביא חבר". עוד אמר, שכוונת המדינה למנוע היווצרות גרעין שליטה בבנק לאומי, נועדה גם היא להבטיח את המשך שליטתה בו.

המפקח על הבנקים, דודו זקן, סתר את דברי שטרית וטען "אנחנו לא רוצים בנק ממשלתי ועל-כן החלטנו על הקמת מנגנונים חיצוניים, ביניהם הוועדה לבחירת דירקטורים".

במטרה למנוע ניסיון של דירקטורים בתאגיד בנקאי לרצות את חברי ועדה למינוי דירקטורים, בנק ישראל והאוצר, מקדמים סעיף המגביל את משך כהונת חברי הוועדה לשנה אחת בלבד עם אפשרות הארכה בשנה נוספת.   

לטענת היועצת המשפטית של בנק ישראל, עו"ד טידה שמיר, ההגבלה לשנה אחת נועדה למנוע מצב שבו חברי דירקטוריון של תאגיד יידעו מראש מיהם חברי הוועדה עליהם תוטל בחירת דירקטורים ועל-כן יפעלו לרצות את אותם החברים.

חברי הכנסת התנגדו לקביעת משך כהונה כה קצר וטענו שהדבר יפגע באיכות ובמקצועיות תפקודם של חברי הוועדה, המשמשים בין השאר דירקטורים חיצוניים בתאגיד הבנקאי. ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), טענה שעתיד להיווצר מצב של תחלופה של אנשים טובים וראויים, שתרומתם הפוטנציאלית לארגון לא תבוא לידי ביטוי בתקופה כה קצרה. קירשנבאום דרשה לקבוע תקופה של שנתיים לפחות עם אפשרות להארכה בשנה נוספת. 

היו"ר  גפני, הכריע בוויכוח בין הח"כים לבנק ישראל והאוצר ואמר, שיש ליצור איזון בין הצורך במקצועיות ואפקטיביות חברי הוועדה לבין מניעת החזרת השליטה בנק למדינה ועל-כן הודיע שיביא להצבעה תקופת כהונה בת שנתיים. "כהונה של שנה אחת מהווה פגיעה במקצועיות ומאידך קביעה מראש של שלוש שנים, עשויה לייצור רושם של ניסיון השתלטות מחודשת על הבנק" סיכם.