ד"ר מרדכי קידר
ד"ר מרדכי קידרחזקי עזרא

המזרחן, מרדכי קידר, סובר שהקרע שהתפתח היום (ראשון) בין פתח' לחמאס אינו הראשון, אלא שהוא רק נגלה לעין לעומת קודמיו.

בראיון לערוץ 7 הסביר קידר,  "זה השרטון הראשון הנראה לעין, אך מאז ומעולם שני הארגונים הללו היו משני צידי המתרס הפלסטיני וגם ההסכם הזה היה זמני".

"למרות ההסכם", ציין קידר, "חמאס לא ויתרו על השליטה בעזה לטובת הרשות, שזו כבר בעיה מובנית בתוך ההסכם, אם לא שנגיד שזו פצצת זמן שהיתה חייבת להתפוצץ".

לטענו, ההתנגדות לסלאם פיאד כראש ממשלה, נובעת מכך שהוא אינו שייך לא לחמאס ולא לפתח', "סלאם פיאד כלל לא שייך לפתח' אלא אדם שלקחו אותו כדי להשליט סדר ביו"ש. הוא זוכה להאדת העולם מכיון שהעולם מכיר ואוהב אותו והוא הולך עם חליפה ועניפה. ראו בו תחליף לאבו מאזן אך חמאס לא אוהבים אותו ולא את דרכי הפעולה שלו ווודאי לא את הדיכוי כנגד פעיליו".

אם כן, לאן פנינו מועדות עכשיו?

"עכשיו אנחנו לקראת הנצחת המצב של הפירוד באיסלאם, דבר המאפשר לישראל ללכת לפתרון 8 מדינות הפלסטיניות: מדינה בעזה שכבר קיימת, מדינה ביריחו שצריכה לקום, עוד מדינה ברמאללה, ג'נין, שכם, קלקליה, טול כרם וחברון הערבית וישראל חייבת תמיד לשמור על המרחב הכפרי כדי שהגבעות האלו לא יהפכו לגבעות חיזבאללה או חמאס".

"אבל דבר ראשון", מציין קידר, "ישראל צריכה לרצות את זה ואח"כ לשווק את זה לעולם. ברגע שזה יקרה וישראל תמחק לגמרי את המושג 'מדינה פלסטינית' אז תהיה אפשרות להתקדם עם תוכניות ראליסטיות המתבססות על השבטים הנפרדים והמפוזרים היושבים בערי יו"ש. דבר זה יותיר בידינו כמה שיותר שטח וכמה שפחות ציבור שאיננו רוצים".