הגשת הדו"ח
הגשת הדו"חצילום: יצחק הררי, הכנסת

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הגיש הבוקר (שני) את הדו"ח השנתי ליושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין.

יו"ר הכנסת הודה למבקר על העבודה היעילה והחיונית, המשרתת אזרחים בהיקף גובר והולך. לדבריו, "נציבות תלונות הציבור הפכה למוסד מרכזי בישראל. ההכפלה במספר הפניות לנציבות מעידות על האמון הרב שרוחש האזרח למוסד זה. ככל שמתרבות הפניות כך ניכר יותר שהוא משמש כתובת אפקטיבית לשינוי ותיקון העיוותים. תפוקת המוסד מדברת בפני עצמה, ומעידה על כך שזהו גוף שקשוב לרחשי לב הציבור ומטפל בפניותיו ביעילות וברצינות".

לינדנשטראוס ציין, כי מאז 2005 עלה היקף התלונות מ 7800 לכ – 14,000, ובכך כמעט הוכפל מספרן. "הגשת הדו"ח הזה, לראשונה ליו"ר הכנסת, היא יום חג לדמוקרטיה ולאזרח. הנציבות היא גוף עצמאי, ובשנים האחרונות היא מגיעה אל הציבור עצמו  באמצעות שלוחות שפתחנו בערים כמו באר שבע ונצרת, ובקרוב גם בקרית שמונה וברמלה-לוד", סיפר המבקר.

עוד הוסיף כי ברחבי העולם הנציבות פועלת בנפרד ממשרד המבקר ויש לה מעמד מיניסטריאלי, אולם לדבריו איחוד המבקר והנציב תחת כובע אחד הינו "סיפור הצלחה, שכן האחד משלים את השני".

מנכ"ל הנציבות, עו"ד הלל שמגר, הסביר כי הדבר "מקנה לנציבות יכולת לזהות ליקויים מערכתיים מעבר לתלונה הנקודתית שמפנה האזרח, ובכך יתרונו של המבקר המשמש גם כנציב". לדבריו, "המינהל הציבורי טרם הפנים לחלוטין, כי הוא אמור להיות משרתו של הציבור ולא אדונו".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון אמר כי "קיומה של הנציבות חיוני, וגם  ח"כים רואים בה כלי יעיל לטיפול בתלונות. הוועדה קיימה כבר מספר דיונים העוסקים בנושאים העולים מן הדו"חות הללו, ואנחנו רואים זאת כמשימה לאתר נקודות בעיתיות ולטפל בהן. חשוב שיותר ויותר אזרחים יכירו את הכלי היעיל והחשוב הזה".

מנכ"ל הנציבות ציין כי השנה ימלאו 40 להקמת הנציבות, שישראל הייתה מהחלוצות בהקמת גוף מסוגה.