יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, ד"ר יגאל פת אל, מסביר בראיון לערוץ 7 כי ליקוי ירח, כמו זה שיתרחש השבוע בלילה שבין יום רביעי וחמישי, מתרחש כאשר כדור הארץ עומד בקו שבין הירח לשמש, וכך חוסם את אור השמש מלהגיע לירח.

לדבריו, ליקויי לבנה אינם נדירים במיוחד וכבר השנה, בחודש דצמבר, צפוי ליקוי לבנה נוסף, אולם ליקוי שכזה כמו שנראה הלילה, בו בשעת ירח מלא ישנו ליקוי מלא, הוא נדיר באופן יחסי ויחזור רק ב- 25 ביוני בעוד 18 שנה.

"ליקויי הירח", מסביר ד"ר פת אל, "משתייכים לכמה מחזורים, אשר אורכו של כל אחד מהם 18 שנה ועשרה ימים. כל מחזור בפני עצמו הוא קבוע, אך לעיתים יכולים ליפול ליקויים המשתייכים למחזורים שונים בתוך זמן מאוד קצר".

ד"ר פת אל מזכיר, כי המחזור של הירח, השמש וכדור הארץ הוא מחזור בן 19 שנה, אשר מקביל למחזור הלוח בעברי, כך שבעוד 19 שנה יחזרו השמש, הירח וכדור הארץ בדיוק לאותה נקודה בה הם נמצאים היום ונראה בדיוק את אותו ליקוי.

ד"ר פת אל מציין, כי בניגוד למהלכו הרגיל של החודש, בו הירח מתמעט בצורה איטית ומתקבל סהר יפה ומדויק, הרי שבמהלך ליקוי ירח כדור הארץ מטיל צל הגדול בשטחו פי 3 מהירח, כך שהתמעטותו של הירח איננה סימטרית ויפה.

הליקוי הנוכחי יתרחש כאמור בלילה שבין יום רביעי ליום חמישי, ושיאו יהיה בשעה 23:12. ד"ר פת אל מציין כי הליקוי כולו נמשך כמאה דקות, כ-50 לפני השיא וכ-50 לאחריו.

(צילום התמונות: פלאש 90)