עבדאללה
עבדאללה

מלך ירדן עבדאללה הכריז על כוונתו לקיים משטר פרלמנטארי נבחר, החל מהקמת הממשלה הבאה. האם מדובר באמירה רצינית? והאם היא אפשרית בכלל? ד"ר אסף דוד, איש האוניברסיטה העברית, סבור שלא.

"אם הוא היה אומר את הדברים לפני שלושה חודשים זה היה נשמע אמין יותר", אומר ד"ר דוד ביומן ערוץ 7. את אמירתו זו כורך ד"ר דוד בהצעה שקיבל עבדאללה ממדינות המפרץ להצטרף לארגון מדינות המפרץ, מהלך שיוביל את ירדן לפתרון כלכלי מהיר שיאפשר לו להתרחק מתלות בארצות הברית, ובהתאם להימנע מביצוע רפורמות משמעותיות בממשלו.

"הצעת מדינות המפרץ מאפשרת לו כסף זמין והרבה כבר בשלב הראשון. זה מאפשר לעבדאללה לדחות תביעות לרפורמה שמגיעות מבפנים", אומר דוד ומזכיר כי ועדה פנימית בירדן המליצה על שורת רפורמות, אך להערכתו בשל ההצעה מהמפרץ הדרישות הללו היו בלתי מספקות ו"חלביות", כהגדרתו.

עם זאת, על עצם האמירה המלכותית אומר ד"ר דוד כי זו הגיע לאחר כמעט חצי שנה מתוחה בירדן, חודשים בהם הגיעו תביעות לרפורמות מבפנים. באשר להערכה לפיה עבדאללה מבקש בהכרזותיו להרגיע את ההמונים מלצאת לרחובות כפי שמתרחש בלוב או בסוריה, מעריך ד"ר דוד כי עבדאללה לא צפוי להגיע למחאות שיובילו לפתיחה באש מסוקים לעבר מפגינים, שכן יש בכוחו אפשרויות להרגיע את ההמנון, ובארצו יש בעל כוח רבים שהשקט והמצב הקיים נוחים וטובים להם, ובשל כך ישמרו על הרגיעה שסביבם.