קריית שמונה
קריית שמונהצילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, קיימה היום (שני) דיון מהיר על פי בקשתם של חברי הכנסת יריב לוין ורוחמה אברהם-בלילא בנושא סגירת מוסדות ציבור ותרבות בעיר קריית שמונה. את הדיון ניהל ח"כ ציון פיניאן. בישיבה נכחו חברי מועצת העיר קריית שמונה.

בפתח הדיון אמרה ח"כ רוחמה אברהם-בלילא, "קריית שמונה היא סמל ומופת לנחישותם של תושבים  ומוטלת עלינו חובה ציבורית לדאוג למתנ"ס שבתוך מספר שבועות אמור לדאוג לפעילויות קיץ לילדי קריית שמונה בחופש הגדול". עוד הוסיפה כי היא מקווה שהדיון הוא דיון ראשון בסדרת דיונים וכי הוועדה תעקוב אחר הנעשה בקריית  שמונה.

ח"כ יריב לוין ציין כי מלבד סכנת הסגירה המרחפת על מוסדות התרבות, קיימת כוונה לצמצם שעות הפעילות של המוסד לביטוח לאומי ולהפסיק את פעילות לשכת ההוצאה לפועל. הוא הוסיף כי העיר גם סובלת מצמצום בעתודות קרקע לבנייה, דבר הגורם לניוונה של העיר.

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי מדובר בהתנערות של השלטון המרכזי מהשלטון המקומי, "כאילו אין קריית שמונה, כאילו אין פריפריה". כל חברי הכנסת הנוספים שנכחו בדיון (יעקב אדרי, חמד עמאר, שלמה מולה, אריה ביבי) ציינו כי יפעלו לחיזוקה של קריית שמונה.

ראש העיר קריית שמונה, מר ניסים מלכה, ציין כי מועצת העיר הנוכחית קיבלה עירייה גירעונית ופעלה כמיטב יכולתה ובהצלחה להקטין את הגירעון, אולם לחובת המתנ"ס הצטבר חוב של כ- 9 מיליון ₪ שאינו מאפשר את המשך הפעלתו.

יועצת שר החינוך, גב' אסנת אלרואי, אמרה כי המשרד הביע נכונות להעביר 3.5 מיליון ₪ לטובת המתנ"ס אולם כרגע אין דרך מנהלית פרקטית להעביר את הסכום.

מר יגאל בוזגלו, סגן ראש העיר קריית שמונה, אמר כי ראוי שהוועדה תפנה לממשלה ותבקש "הצעת מחליטים" מיוחדת לתכנית סיוע  לקריית שמונה.

בסיכום הדיון אמר ח"כ פיניאן כי "וועדת הפנים רואה בדאגה רבה את המתרחש בעיר קריית שמונה בכל התחומים: תעסוקה, חינוך, בריאות, תרבות ועוד. כמו כן, הוועדה רואה בחומרה את היעדרותם מהדיון של נציגי משרדי הממשלה שהוזמנו באופן מסודר לדיון. הועדה קוראת לממשלת ישראל להחליט על קריית שמונה כעיר הזקוקה לטיפול נקודתי, ותחזק אותה בתחומי התעסוקה, החינוך והתרבות".

"עם זאת", הוסיף פניאן, "הועדה קוראת למשרדי הפנים, אוצר והחינוך להתכנס ולעשות הכל למניעת קריסת מערכות החינוך והתרבות בקריית שמונה, ולעשות הכל למניעת סגירת המתנ"ס בעיר, תוך כדי מציאת הדרך להעברת תקציבים לעיר באופן חוקי".

"ועדת הפנים מברכת את שר החינוך על כוונתו להקצות 3.5 מיליון ₪ למתנ"ס בקריית שמונה.  וקוראת לו להביא לממשלה 'הצעת מחליטים' שתבטיח את העברת התקציב למתנ"ס, זאת על מנת למנוע סגירתו".

"ועדת הפנים קוראת לכל משרדי הממשלה המפעילים שירותים בקריית שמונה, להימנע מסגירה או צמצום של שעות פעילות השירות.

הועדה תקיים דיון מעקב בעוד כחודש על מנת לבחון את אשר נעשה למניעת סגירת מוסדות התרבות".