הבניין הפגוע בפיצוץ בלון הגז בנתניה
הבניין הפגוע בפיצוץ בלון הגז בנתניהפלאש 90

בעקבות שורה של אירועים חריגים בענף הגז, ששיאם היה פיצוץ בנתניה בו נהרגו 4 בני אדם ונפצעו למעלה מ-60, יזם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דיון מיוחד בנושא הבטיחות בענף. בפתח הדברים ציין היו"ר כי האירוע בנתניה מצטרף לשורה של אירועים בשבועות האחרונים, שנגמרו בפיגועי גז. "לנוכח שורת האירועים האחרונים שגבו חיי אדם, נדמה שבישראל יש יותר פיגוע גז מפיגועי טרור".

מנהל אגף הפיקוח על הבטיחות במשרד התשתיות, גבי דהן, אמר כי השוק שואב לתוכו עברייני גז, שלא נרתעים מהענישה הנוכחית. הוא ציין כי המשרד מבצע בדיקות תקופתיות במחסנים, מתקני מילוי, צוברים מעל 10 טון, תחנות תדלוק בגפ"מ ועוד. הוא סירב להתייחס לאירוע בנתניה ואמר כי הדבר נמצא בחקירת משטרה.

"יש לנו משרד קטן שמתמודד עם משימות רבות, בשוק ששואב הרבה פשיעה. הבעיה שלנו היא בכוח אדם, אם רוצים לתפוס את כל הפושעים צריך תקציב כדי להגדיל את היחידה בצורה משמעותית", אמר דהן. לדבריו, אנשיו סופגים אלימות רבה במהלך פעולות האכיפה, ולכן הם נעזרים במשטרה.

יהודה דורון, חבר ועד הבית שנפגע בנתניה, אמר כי הטכנאים שהגיעו לבניין הריחו את הגז והזעיקו את חברת הגז ואת מכבי האש, אולם עד שהם הגיעו אירע הפיצוץ. "יש פה מחדל שחברת הגז צריכה לתת עליו תשובות", אמר. ניר קנטור מהתאחדות התעשיינים הוסיף כי יש מכלול אירועים, ממילוי בלון הגז ועד להתקנתו בבתים, שיש בהם פוטנציאל סיכון. לדבריו, למשרד התשתיות אין את הסמכויות למנוע הישנות של מקרים דומים.

מנכ"ל אמישראגז, עידן בן ארי, אישר כי המצב בשוק מהווה גורם משיכה לעבריינים, שמשתמשים במיכלים גנובים, מובילים גז ללא רישיון, ממלאים מיכלים באופן לא מורשה ללא בדיקות בטיחות ומוכרים מיכלים בחצי מחיר. נושא נוסף לדבריו הוא גניבות של מתכות ומיכלים שקפצו במאות אחוזים. לטענתו, מאמישראגז נגנבים אלפי מיכלים בשנה. בן ארי הסביר כי במסגרת הרפורמה בשוק הגז ב-2007 סוכם לבצע שינוי חקיקה להגברת האכיפה, שטרם נעשה. לטענתו, אם המדינה לא תבצע את השינוי התקריות בענף רק יחמירו.

יו"ר חברת מרכז הגז, אבי פרל, טען כי חברות הגז הגדולות מנהלות את משרד התשתיות, שמבצע אכיפה סלקטיבית. הוא הוסיף כי היו מקרים בהם החברה הציבה מצלמות שתיעדו את הגנבים, ולמרות זאת המשטרה לא טיפלה באותם מקרים. בן ארי טען מנגד כי בית המשפט פסק שהחברה של פרל עבדה בניגוד לחוק ומשרד התשתיות המליץ לשלול לה את הרישיון. במשרד התשתיות הבהירו כי בניגוד לעמדתם הוחלט בבית המשפט להחזיר את הרישיון למרכז הגז.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תומכת בבקשה להגדיל את מצבת כוח האדם לצורך הגברת האכיפה בענף הגז. כמו כן קראה הוועדה לקדם במהירות את תזכיר החוק שנועד לשפר את האכיפה. הוועדה אף דרשה ממשרד התשתיות להציג לה דוח המסכם את פעולות האכיפה והבדיקה שביצע בענף.