ממשטי העבר
ממשטי העברפלאש 90

משרד ההסברה והתפוצות תירגל היום (ג') תרחיש לקראת הגעתו של המשט. במסגרת התרחיש הזניקו עובדי המשרד במפתיע את שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, לחדר המצב המיוחד שהוקם במשרד לקראת בוא המשט. מטרת חדר המצב הינו יצירת מתקפת הסברה ברשת האינטרנט באמצעות מסרים, תמונות, סרטונים וחומרי הסברה נוספים, תוך מתן דגש על התפוצות והארגונים היהודיים ואוהדי ישראל בעולם, המבקשים לסייע בפעולת ההסברה בשפתם ובסביבתם המקומית.

בפעילות השתתפו הגורמים המקצועיים במשרד לצד נציגים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ, דובר צה"ל, לשכת העיתונות הממשלתית, הסוכנות היהודית וארגוני הסברה.

התרחיש:

התרגיל כלל תרחיש לפיו כ- 500 פעילים הנמצאים על כ- 10 ספינות הגיעו למים הטריטוריאליים של ישראל בשעה 10:00 בבוקר. למרות שהוזהרו ע"י כוחות צה"ל, המשיכו הספינות במשט. הצבא החל (10:30) להתקרב לספינות ובתגובה נזרקו לעבר חיילי צה"ל רימוני הלם וכן רימון חי אחד שגרם למס' נפגעים לכוחותינו. למן מתן הפקודה (11:00) החל צה"ל להשתלט פיזית על הספינות שבהן היו מתנגדים ומשהותקף בנשק קר וחם נאלצו הכוחות לנטרל את התוקפים. התוצאה (11:45): 10 מחיילי צה"ל נפצעו (1 אנוש, 4 קשה והשאר קל). בקרב משתתפי המשט: 2 הרוגים ו 14 פצועים מתוכם 4 במצב קשה. 

במקביל לאירועים, הוצפו כלי התקשורת, בדגש על האינטרנט, הפייסבוק והטוויטר בדיווחים שיקריים (חלקם ע"י גולשים וגורמים פרטיים וחלקם ע"י אנשי חמאס ושונאי ישראל). חדר המצב, בתאום מול דובר צה"ל ומטה ההסברה הלאומי, החל להפיץ מסרים אמינים לקהילות היהודיות ואוהדי ישראל בעולם. במקביל החלו המופקדים על הניו-מדיה בחדר המצב לעדכן מסרים ברשתות החברתיות, פייסבוק וטוויטר.

לדברי השר אדלשטיין, "מול הפרובוקציה של המשט שנועדה כל כולה לפגוע בדימוי ישראל בעולם הקמנו חדר מצב מיוחד, שיבטיח תיאום בין הגורמים הממשלתיים לבין יהודי התפוצות ואוהדי ישראל בעולם.  אנו כאן כדי לחשוף את פרצופם האמיתי של ארגוני הטרור ומסיתי השנאה המארגנים את המשטים ולהפיץ את המסרים והתמונות בזמן אמת ברשת האינטרנט. אני בטוח כי לצידנו יעמדו גם מכפילי כוח משמעותיים בדמותם של עשרות אלפי הפעילים מכל הקהילות היהודיות ברחבי העולם".