הרב אליישיב
הרב אליישיבפלאש 90

במכון הישראלי לדמוקרטיה התקיים הערב (ה) אחד הכנסים האמוציונאליים ביותר שהתקיימו בו מעולם, בנושא "המנהיגות החרדית- בין עידן האידיאולוגיות לעידן האינטרנט".

הכנס עסק במקומה של ההנהגה החרדית, "דעת תורה", והרלוונטיות שלה בעידן הזה, והתקיים לכבוד צאת ספרו של איש המכון הישראלי לדמוקרטיה ד"ר בני בראון בנושא זה.

מנחה הכנס, העיתונאי אבישי בן חיים, הציג שאלה לעו"ד דב הלברטל, מקורבו של מנהיג החרדים הרב אלישיב, בדבר הנהגתו של הרב. "הרב אלישיב לא מנהיג והוא לא רוצה להנהיג, אבל הוא מנהיג בעל כורחו", אמר הלברטל, "הרב מקדיש לעיסוק הפוליטי דקות ספורות. הוא לא יוזם אלא מכתיבים לו. הרב מודע להיותו גדול הדור ולהיותו בודד בצמרת, הוא פעם התבטא שאין לו עם מי לדבר. הוא חושב שחשוב שיתייעצו איתו".

הלברטל אמר כי מה שמטריד אותו זה שאנשים לקחו את דעת תורה לקיצוניות ומבטלים לגמרי את חשיבתם העצמאית, "מה שמטריד אותי זה הבנאליות של הדעת תורה. האנשים מפסיקים לחשוב. נגמרה הזהות האישית, חיסול התבונה האישית. נגמרה האישיות".

ח"כ הרב חיים אמסלם אמר כי המושג "דעת תורה" הוא בעייתי מכיוון שסביב הרבנים הגדולים ישנם "משמשים" שמטים את דעתם לפי אינטרסים שלהם, "דעת התורה היא לא דעת גדול התורה אלא דעת המשמשים דעת האינטרסנטים. הרבנים הגדולים הללו עם כל גדולתם בתורה הם מנותבים".

ד"ר צביה גרינפלד אמרה כי אין מנוס מעימות בין החברה הישראלית לחברה חרדית, "אם לא נתעמת עם השורה השנייה של ההנהגה החרדית- העסקנים, אז החברה הישראלית לא תוכל לשרוד אנו דנים את עצמנו לבעיה הולכת וגדלה".

איש התקשורת החרדי דודי זילברשלג אמר כי לדעתו מחקרים לא יוכלו להבין את המרחש בחברה החרדית, "המחנה החרדי הוא נעלם שאי אפשר לפצח אותו. לא יעזור מחקר כזה או אחר".

פרופ' מנחם פרידמן אמר כי יש לפעול כדי להתמודד אך הסביר מי לדעתו צריך לעמוד בחזית ההתמודדות, "אני חרד מהיום בו בית המשפט העליון יפסוק בדברים כאלה. מי שחרד למעמד בג"ץ צריך לחשוש מהפסיקות האלה. מפלגת השלטון היא שצריכה לעשות כמה תהליכים פשוטים והיא צריכה להפסיק לתמוך בדבר הזה", אמר פרידמן.

בשלב זה התלהט הדיון כאשר עו"ד הלברטל אמר כי המשתתפים לא מבינים את החברה החרדית, "יש פה אי הבנה מוחלטת איך מתעצב גדול בישראל. זו שערורייה מה שמדברים פה. גדול בישראל לא נבחר בפריימריס – הוא נבחר מפאת גדולתו. יש אינטואיציה לעם ישראל איך בוחרים גדול. הרב שטיינמן לא הצליח משום שהרב אלישיב גדול ממנו בכמה מספרים – תתחילו להפנים את זה. אין הבנה מינימלית איך תהליכים נוצרים בחברה החרדית. יש פה אווירת נכאים לא נכונה, פסימית, עם ישראל בוחר את גדוליו באינטואיציה בלתי רגילה".

ד"ר גרינפלד אמרה להלברטל כי הרב אלישיב לא רלוונטי לנעשה במדינת ישראל והלברטל בתגובה הטיח בה "את לא רלוונטית ואותך יקברו מחוץ לגדר".

פרופ' פרידמן השיב לדבריו של הלברטל ואמר, "אנחנו לא בחרנו באפיפיור. מי שבחר באפיפיור – בבקשה. מדינת ישראל לא בחרה מעולם באפיפיור, והרב אלישיב אינו האפיפיור" ובשלב זה למעשה הסתיים הדיון.