הרב זלמן מלמד
הרב זלמן מלמדפלאש 90

מפקד בית הספר לקצינים, בה"ד 1, אל"מ ערן ניב, הורה להוציא מבית המדרש של הבסיס את הספר 'יש שואלים' של הרב זלמן מלמד, בעקבות הקביעה ההלכתית שבו שיש לסרב לפקודה לעקירת ישובים. כך מדווח העיתון 'ישראל היום' שאף היה זה שפנה לדובר צה"ל ויידע את צה"ל בדבר תכניו של הספר המצוי בבית המדרש.

יצוין כי אין מדובר בספר שנרכש על ידי אנשי הרבנות הצבאית אלא נתרם לבית המדרש בידי אדם כלשהו והוצב בספרייה שבמקום.

באשר לתוכן שעורר את תשומת ליבו של כתב 'ישראל היום' שפנה לצה"ל בנושא ראוי לציין כי דבריו של הרב מלמד מסתמכים בין השאר על דבריו של הרב גורן, שהיה כידוע הרב הצבאי לצה"ל, ועל פיו נקבע ש"ברור אפוא שפקודה מהצבא, המפרה את המצווה החשובה הזאת, אין לה תוקף, ובנידון לא רק שמצוות יישוב ארץ ישראל עומדת בפני הפקודה הצבאית, אלא גם איסור 'לא תחונם', לא תיתן להם לגויים חניה בקרקע. וכאן הרי פינוי יישובים מיהודה ושומרון בא על מנת להסגיר את אדמת היישובים לערבים, וזו עבירה כפולה ומכופלת ובוודאי שאין לכפות על חייל לעבור כמה וכמה עבירות חמורות של התורה".

הרב מלמד קובע כי "נמצא שהעיקרון שהנחה את הרב גורן בפסקו הוא מוסכם וללא עוררין על כל רב בישראל. הרב גורן נשאל אם חייל שמקבל פקודה לפנות יישוב יהודי ביש"ע חייב לבצע את הפקודה משום שניתנה על ידי ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, או שהוא צריך לסרב פקודה, והרב גורן השיב: ברור שלפי ההלכה, חייל שמקבל פקודה הנוגדת את התורה, עליו לקיים את ההלכה של התורה ולא את הפקודה החילונית".

בנוסף מובאים דברי הרמב"ם לפיהם "ברור שמצוות יישוב ארץ ישראל היא חמורה, מפני שהיא שקולה נגד כל המצוות שבתורה, כמו שאמרו חכמינו".

דובר צה"ל שנשאל אודות הימצאותו של הספר במקום השיב לאנשי 'ישראל היום' כי "כל ספר או טקסט המשקפים תמיכה בסירוב פקודה או מנוגדים לערכי ורוח צה"ל הם פסולים בצה"ל מכל וכל. הספר אינו מופץ על ידי מי מגורמי צה"ל. באשר למקרה המדובר, עם היוודע הנושא הורה מפקד בה"ד 1 להוציא את הספר מבית המדרש ולא לאפשר כל שימוש בו".

למעוניינים לקרוא את הספר, ניתן למצוא אותו בספריה באתר ישיבה: יש שואלים.