השר אדלשטיין
השר אדלשטייןצילום: פלאש 90

בסוף השבוע צפויים הארגונים הפרו פלשתיניים לשגר לנתב"ג במטוסים שונים מרחבי העולם פליטים שיקיימו מפגן בנמל נגד מדיניות ישראל כלפי תושבי רצועת עזה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, על ההתמודדות הישראלית הצפויה למהלך זה שככל הנראה יחליף את המשט שכשל.

בראשית דבריו אומר השר אדלשטיין כי רצוי שלא לשמוח מוקדם מדי על כשלון המשט שכן בהתארגנות מצומצמת יכול להיות ולו חמום מוח אחד שיסבך את המציאות. עם זאת הוא מספר שתסריט הפליטים על המטוס נדון כבר לפני כחצי שנה בפורומים בכירים על מנת לגבש את ההתנהלות הישראלית הנכונה בסיטואציה זו.

אדלשטיין מציין כי מבחינה הסברתית קיים יתרון למטס על פני המשט כיוון שהמטס יגיע לנתב"ג ולא לרצועת עזה ובכך יוכל העולם להבין ששאיפת הפלשתינים אינה מסתכמת בעזה או ביו"ש אלא גולשת למרכז הארץ ובפועל להשמדתה של מדינת ישראל.

עם זאת מוסיף אדלשטיין ואומר כי העין הישראלית צריכה להיות פקוחה שכן ברור שהאירוע המתוכנן לא צפוי להסתיים באקט הפגנתי בלבד כנשיאת שלט. "הם הוכיחו שהם קשיי הבנה ולא יסתפקו בשלט 'תשוחרר פלשתין' ויסתלקו. הם הוכיחו שהם ממש משוגעים עם דיפלומה ולכן צריך לפקוח עין. אמנם לא נבדוק כל מי שאינו ישראלי אבל ניערך לכל תסריט".

ומה באשר לאפשרות שהימצאותם של כמה עשרות פלשתינים ותומכיהם במטוס אחד בדרכו לישראל תהווה סכנה ביטחונית של ממש? אדלשטיין מודע גם לאפשרות הזו ומזכיר שאת מטוסי התאומים חטפו ללא פצצות ומטעני חבלה, עובדה שגם בה יש כדי ללמד על הצורך לפקוח עיניים באפיק הביטחוני.

סוגיה נוספת עליה שוחחנו עם השר אדלשטיין היא סוגית מגרון. אם המציאות תימשך ללא שינוי של ממש נראה שממשלת נתניהו בה חבר אדלשטיין הולכת לקראת תרחיש דומה לזה שהיה בעמונה. זאת לאור הודעת המדינה על כוונתה להרוס 3 מבני קבע בישוב בתוך 45 ימים. אתמול ביקר אדלשטיין במיגרון, פגש את התושבים יחד עם חבר הכנסת יריב לוין והתוודע לטענותיהם המשפטיות שעד כה לא ניתנה להם הזכות להשמיע אותן באולם בית המשפט.

השר אדלשטיין קובע כמעט בוודאות שממשלת נתניהו לא נמצאת על נתיב החזרה על תסריט עמונה וכי יימצא הפתרון המשפטי לעתירת השמאל נגד המקום. לדבריו למיטב ידיעתו נעשה מאמץ בכיוון זה והוא עצמו פועל ככל יכולתו לשם כך.

אדלשטיין מציין בעקבות הביקור במגרון כי לתושבים יש טענות וטיעונים להציג ו"במקום הפרקליטות לא הייתי נחפז לתת החלטות. יש ערכאות שצריכות לבדוק את הנתונים מכל הצדדים, ואני מקווה שמהדיון הזה תצא החלטה שמיגרון תישאר, ואם צריך לפצות כספית מישהו הוא יפוצה".

לשאלה אם מאבק זה אינו נחלתם של הח"כים הלאומיים יותר בליכוד ואילו משרד ראש הממשלה ומשרד המשפטים אינם נראים פועלים בכיוון זה משיב אדלשטיין ואומר כי זו הייתה האווירה גם בראשית המאבק על מניעת ההרס בגבעת הרא"ה, כך גם בנתיב האבות ובמאבק נגד חידוש ההקפאה, עמדתם של השרים והח"כים הלאומיים נשמעה בתחילה ובסופו של דבר הפכה נחלתה של הממשלה כולה.