גרעין בכל שכונה. הרב עמאר
גרעין בכל שכונה. הרב עמארבאדיבות קרן קהילות

כנס מנהלי הגרעינים התורנים של קרן קהילות, לב יהודי והנני התקיים היום (רביעי) בירושלים. בכנס דנו עשרות מנהלים מכל הארץ  בנושאים ופרויקטים חברתיים וקהילתיים המשותפים לכלל הגרעינים התורניים ברחבי הארץ.

בין הנושאים בהם עסקו המנהלים: פעילות בקרב האוכלוסייה האתיופית, הקמת מרכזים לחיי משפחה, שיתופי פעולה בין גרעינים חדשים וותיקים באותו יישוב, מרכזיות לימוד התורה והגרעינים כתנועה ארצית. את הוועדות השונות הנחו הרב שמען כהן, הרב איתן צוקר ואיתמר משה, הרב צבי קוסטינר ושמואל קוקה, והרב מיכה הלוי והרב אלישע וישליצקי. לאחר שהתכנסו בקבוצות לדון בנושאים אלה, סיכמו מנהלי הגרעינים את הדברים וכן העלו אפשרויות והצעות לשיתופי פעולה עתידיים.

בתחילת האירוע הגיע לברך את המשתתפים הרב הראשי לישראל, הרב שלמה משה עמאר, אשר הדגיש את חשיבותו של מפעל הגרעינים התורניים. "אני רואה ברכה גדולה ומיוחדת בגרעינים שקמים בתוך ערי ארץ ישראל", אמר הרב.

הרב עמאר לא היסס אף למתוח ביקורת על אופי ההתיישבות והמגורים של הציבור הדתי לאומי והחרדי, "נדמה לי שהציבור הדתי לאומי וגם החרדי הזניחו תקופה ארוכה את ערי הארץ. הציבור הדתי לאומי בהתלהבות ובמסירות לאחר מלחמת ששת הימים הלך ליישב את יהודה ושומרון, אבל במרום ההתלהבות הזניחו את כל ערי הארץ במשך עשרות שנים".

הרב התייחס לעובדה שרוב הציבור החרדי התיישב במספר ערים חרדיות מרכזיות ואין לו נוכחות במקומות אחרים בשאר ערי הארץ:  "אם היו באים החרדים והיו עושים כמו שהם עושים באשדוד או בחצור או יותר מזה מקימים שכונות בדרך של הגרעינים התורנים, היה בזה הצלה גדולה והם וילדיהם גם לא היו ניזוקים מכך ברמה הרוחנית". הרב הזכיר את שלוחי חב"ד אשר נמצאים בכל מדינה ומדינה בעולם ולמרות הסביבה, ילדיהם נשמרים,  "מסירות נפש שומרת עליהם וילדיהם".

הרב עמאר פנה למנהלי הגרעינים ואמר, כי "אתם עושים אחד הדברים הגדולים ביותר שנעשה בתקופה זו.  זה דבר גדול וחשוב יותר מהתיישבות. מבלי להקל ראש במעלת ההתיישבות ביש"ע, מפעל הגרעינים התורניים הינו חשוב יותר בעיניי מכיוון שהוא מציל נפשות רבות בכל ערי ישראל.  בעיניי אין דבר גדול מזה. אתם עוד לא מעריכים את חשיבות וגודל הפעילות שלכם, אך אתם עוד תתפעלו מפירות העשייה שלכם".

הרב סיים את דבריו בברכה : "שירבו גרעינים האלה ושלא תישאר שכונה אחת ללא גרעין".

שי תובל, מנכ"ל ארגון קרן קהילות אשר יזם וארגן את הכנס, הודה לרב עמר על דברי העידוד והדגיש: "קיבלנו חיזוק רב מדברי הראשון לציון. ואנו מקבלים באהבה את השליחות להשתלבות ותרומה בערי ישראל. מטרת הכנס היתה להציב יעדים  ברמה הארצית לכלל הגרעינים. אנו מקווים כי נצליח לעלות קומה ולהעצים את העשייה המוברכת של מפעל הגרעינים התורניים ברחבי הארץ".