זרים עלייך תל אביב
זרים עלייך תל אביביוני קמפינסקי

בדיון על המחסור בעובדים בענף הבנייה, היום ב', בוועדת הכספים, הביעו חברי הוועדה תמיהה על "ההתערבות הבוטה" של המדינה בבחירת ארץ המוצא של עובדים זרים שיובאו לארץ, על-מנת להאיץ פרויקטים גדולים של בנייה. הדיון התקיים בעקבות החלטת הממשלה מאתמול, להגדיל זמנית, את מכסת העובדים הזרים בענף.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), דרש ממשרד הפנים לחזור עם תשובה לוועדה בתוך שבוע, "מדוע המדינה מקדמת הבאת עובדים שאינם מתאימים לענף הבנייה הישראלי ואינם רצויים ע"י הקבלנים". עוד תבע גפני, לקבל הסבר, "מדוע המדינה מעורבת בעניין ולא מותירה את הבאת העובדים למי שאמור להעסיק אותם – הקבלנים?". בסיכום, קרא להכנת תכנית להכשרת עובדים ישראליים בענף הבניין, בתוך חודש. "דווקא בעניין הזה על המדינה להיות מעורבת ואף לתקצב הכשרת כמה שיותר עובדים ישראליים" אמר.

ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), אמר ש"לא יתכן שעל אפם וחמתם של הקבלנים, המדינה תביא עובדים שאינם מתאימים לענף. הכל צריך להיעשות בהסכמה עם התאחדות הקבלנים".

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ), אמרה ש"אין ספק שקיים מחסור בעובדים בענף הבנייה וקראה להעסקתם של עובדים זרים שכבר נמצאים בישראל והממשלה מעוניינת לגרשם".

ח"כ מירי רגב (ליכוד), קראה לפתיחת ההסכם בין האוצר ומשרד הפנים לבין התאחדות הקבלנים בכל הנוגע לארצות המוצא של העובדים שיובאו על-מנת לעבוד בענף. רגב: "הממשלה מבססת את החלטתה להביא עובדים מסרי לנקה, על הניסיון שהיה בענף החקלאות, אלא שמדובר בענפים שונים". לדבריה, "הדבר לא יעודד את האצת הבנייה".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, אמר שבהחלטת הממשלה קיימות שתי בעיות: האחת, המכסה המוגדלת נמוכה במחצית ממספר העובדים הנדרש בענף על-מנת לעמוד ברף של בניית 50 אלף יחידות דיור בשנה. השנייה, הניסיון עם העובדים מסרי לנקה בענף החקלאות נכשל והתאחדות הקבלנים מעוניינת בהבאת עובדים שכבר יודעים לבנות כנהוג בישראל. כידור אמר, ש"התאחדות הקבלנים מעוניינת בהבאת עובדים ממדינות כסין, טורקיה ורומניה" וכן, ש"על-מנת לבנות 100 אלף יחידות דיור בתוך שנתיים, יש צורך ב- 15 אלף עד 20 אלף עובדים בענף".

כידור הוסיף, שהממשלה אישרה הכשרת 2,000 עובדים ישראלים לענף הבנייה, כאשר הצורך עומד על 10,000. לטענתו, "הממשלה אישרה 2,000 בלבד עקב העלות היקרה בהכשרתם".

רכזת עובדים זרים באגף התקציבים באוצר, קרן טרנר,  אמרה ש"החלטת הממשלה להגדיל זמנית את מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה, נובעת מתוך האיזון הנדרש בין הצורך להאיץ תהליכי בנייה לבין האינטרס של עידוד תעסוקה של ישראלים".

לדבריה, "ריבוי עובדים זרים, פוגע בעיקר באוכלוסיות חלשות ולא משכילות, שהן הראשונות לצאת מהענף עקב הבאתם של העובדים הזרים". טרנר הוסיפה, ש"אילו בענף הבנייה, היו משלמים שכר ממוצע כנהוג בעולם, היו יותר עובדים ישראלים".