מוזיאון ישראל
מוזיאון ישראל

יועצם לשעבר של ראשי הממשלה לענייני ערבים, שליווה את מוזיאון הסבלנות ומרכז ויזנטל במאבק ארוך השנים שניהלה נגדם התנועה האסלאמית, מרוצה מהחלטת הועדה המחוזית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים שאישרה את הקמת הפרוייקט.

כזכור  התכנון להקים את המוזיאון על בית קברות מוסלמי עתיק עוררה בעבר התנגדות בקרב ארגונים מוסלמיים שהביעו את התנגדותם התקיפה ואף הצליחו להוציא צו הקפאת בנייה מבית המשפט העליון. לפני כשנתיים וחצי קבע בית המשפט כי ניתן לבנות את המוזיאון במקום תוך כדי פינוי הקברים המוסלמיים מהשטח בו אמור המוזיאון לקום.

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של עיריית ירושלים אישרה אתמול את הקמת מוזיאון הסובלנות בסמוך לגן העצמאות בעיר. עו"ד שטנדל קובע כי כל המאבק מלכתחילה, היה מאבק קנטרני, "זו הייתה דרך ארוכה ומפותלת שהתרחשו בה דברים רבים וכואבים. מההתחלה היו צריכים לאשר את הקמת המוזיאון. ההתנגדות של התנועה האסלאמית, לא הייתה עניינית. הם נשאו את שם האסלאם לשווא, כאילו שמקימים מוזיאון על בית קברות ישן. בפועל על פי חוקי האסלאם פקעה קדושתו של בית העלמין מזמן, זה היה מאבק לאומני של השייח' ראאד סלאח שנאבק על צביונה של ירושלים. אפילו המופתי חאג' אמין אל חוסייני בתחילת המאה הקודמת בנה על שטח בית הקברות את משרד התעשייה שלהם. אנחנו אלה שדווקא הבטחנו כבוד למתים שלהם".

שטנדל תמה כיצד אף אחד מאנשי השמאל שתמכו במאבק של התנועה האסלאמית לא נזעק כשאנשי התנועה האסלאמית איימו מפורשות על נשיא בית המשפט העליון דאז, השופט אהרון ברק, "הם איימו עליו שאם הוא לא יחליט נכון בסוגיה, תהיה בישראל התפרצות של זעם".

לטענתו, השופטים היו צריכים לדחות את העתירה על הסף ולא לאפשר לתנועה האסלאמית לעכב את הבנייה במשך כל כך הרבה שנים, "זה היה הליך ממושך מדי. כבר בשלבים הראשונים היה צריך לדחות את העתירה הזאת. בית המשפט העליון הניח לדברים להמשך שנים וחבל. מבחינתי זה היה מסע מרתק ומלחמה צודקת. זו הייתה מלחמה לאומית לכל דבר. ראאד סלאח' לצערי ימשיך במלחמות דומות כנגד מפעלים חשובים בארץ ישראל".