יואל מרשק
יואל מרשקצילום: פלאש 90

ראש אגף המשימות בתנועה הקיבוצית ופעיל מרכזי במטה גלעד שליט, יואל מרשק, מכחיש כי חתם על עצומה הקוראת להחרים מוצרים מההתנחלויות.

בראיון לערוץ 7 אמר "אני נגד כל שיטת ההחרמות, אני מתנגד לכך שיחרימו אותי ויסתמו לי את הפה, אז כיצד אני יכול להחרים דבר או אמירות של אחרים - אלא אם כן זה פוגע בשלטון החוק או נוגע בגזענות או אלימות מילולית".

עם זאת, ציין מרשק כי הוא נגד חוק החרם, "חוק החרם יכול לסגור לי את הפה ולמנוע את כל המחאות שאני נמצא בתוכן - כנגד מדינה מופקרת על גבול השחיתות, כנגד מדינה מופרטת שחצי מדינה צריכה לטפל בחצי השני - ראה את מחאת האוהלים המוצדקת מאוד".

אבל חוק החרם הוא בדיוק כעמדותיך - נגד חרמות? "חוק החרם מביא לכך שהמשטרה רשאית לסתום לי את הפה - גם אם אני מוביל מחאה באופן דמוקרטי. יש לנו קיבוצים בבקעה וברמת הגולן - כולם אחים שלי גם תושבי ההתנחלויות, אז אנשים שמגדלים מוצרים בזיעת אפם כדי להתקיים בטרם הכרעה מי אני שאחרים אותם?"

"אולם כשתתבצע הכרעה בנוגע להתנחלויות, אהיה הראשון לבצע אותה כפי שתתקבל", הדגיש מרשק, "כמו שסייעתי ליושבי גוש קטיף לצאת מהגוש, להעביר את החממות, לבנות אותם במקום החדש ולהתיישב מחדש בתוך מדינת ישראל. הם קראו לזה עקירה ואני קראתי לזה התנתקות".

מרשק פרס את משנתו לגבי 'שתי מדינות לשני עמים', "אני רוצה מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית. אם לא תהיינה שתי מדינות בין הירדן לים, אזי תוך 15-20 שנה יהיה פה רוב פלסטיני וההורים שלי באו לכאן כדי שתהיה מדינה יהודית. עם זאת, אני לא מוכן לגרש אף אחד בשביל זה, זה לא דרום אפריקה".

"אני מתנגד לכך שבסופו של יום, ההתנחלויות ישארו. אני משער מה תהיה הכרעת העם ולכן אני עושה הכל כדי ליצור קשר עם תושבי יצהר, אלון מורה, הר ברכה. אני מפגיש אותם עם בני הנוער שלנו - הכל כדי ליצור תחושה שאנחנו עם אחד ויש לנו גורל יהודי משותף, אבל לא ביקשתי שמישהו ישנה את עמדתו או אמונתו, ביקשתי שניגע אחד בשני וביום הכרעות נדע לממש את שלטון החוק במדינה דמוקרטית"

מה ההבדל בין גירוש פלסטינים לגירוש יהודים? "לשיטתי, הגורם המשפיע זו אופיה של המדינה ואם אני רוצה שהמדינה תהיה יהודית ודמוקרטית אני חייב להתכנס בגבולות שיאפשרו זאת ולפעמים יש תזוזות. אנחנו יכולים להחליט עבור עצמנו אך איננו יכולים להחליט למישהו אחר".