חשש כבד. שמחון
חשש כבד. שמחוןפלאש 90

שר התמ"ת, שלום שמחון, חתם על תקנות הקובעות את גודל האותיות של התנאים המופיעים בפרסומות.

תופעה מוכרת היא, שמפרסמים נוהגים להבליט את הפרסום המפתה באותיות גדולות ומובלטות ואילו התנאים, כלומר ההוראות הכלולות בפרסומת ואשר מגבילות, מסייגות או מתנות את האמור בו מופיעות באותיות מזעריות, שקשה עד בלתי אפשרי לקרוא אותן ולעיתים לא ניתן להבחין בקיומן.

במשרד התמ"ת החליטו לשים לדבר סוף. תקנות שהוכנו על ידי הלשכה המשפטית במשרד בהתייעצות עם הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, קובעות כי גודלן המזערי של האותיות בתנאי המופיע בפרסומת יהיה 30% מגודל האותיות הגדולות ביותר שבפרסומת. לדברי השר שמחון, התיקון יאפשר לצרכן לקבל תמונה אמיתית של המוצר או השירות המוצעים לו ולבצע בחירה משוכלת לאחר שכל התנאים והסייגים ידועים לו.

יצוין כי התקנות חלות על כל מידע לצרכן, לרבות עלון מידע, קטלוג, מודעות פרסומת, בין אם בהדפסה ובין אם במדיה דיגיטלית כגון אינטרנט. גודל האותיות המזערי נקבע באופן יחסי לגודל האותיות הגדולות ביותר שבמידע המפורסם.

התקנות לא קובעות הוראות באשר לגודל האותיות של המידע, אלא רק באשר לגודל האותיות של התנאים- הסייגים המופיעים במידע.

הטעיית הצרכן עקב הפרת התקנות, מטילה אחריות על מי שמטעמו נעשתה הפרסומת, כלומר בעל העסק וכן על מי שהביא את הדבר לפרסום.

על מנת להקל על התארגנות העסקים לקראת כניסת התקנות החדשות לתוקף, ייצא המשרד בקמפיין לעוסקים שיגביר את המודעות לשינויים. הקמפיין תוכנן ביוזמת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ובשיתוף הרשות לסחר הוגן וההגנה על הצרכן במשרד התמ"ת, כתוצאה מזיהוי הקושי של עסקים קטנים לעקוב אחר שינויים ברגולציה.