צינור הזרמת השפכים
צינור הזרמת השפכיםצילום: צלול

מהודעה שיצאה אתמול על ידי רשות המים והביוב הממשלתית נטען כי "הרשות הפלשתינית עושה מעשה נבלה ממושך ושיטתי. לא רק שהיא מונעת הקמת מכוני טיהור שפכים אלא היא מזרימה בכוונה שפכים כבדים לנחלי ישראל". על פי הדו"ח שיצא ברשות המים עולה, שבמשך שנים רבות מפעלי תעשייה בשטח הרשות הפלשתינית ובעיקר מחצבות שיש ואבן בחברון מזרימים כמויות אדירות של שפכים תעשייתיים כבדים הגורמים נזקים למכוני טיהור השפכים בישראל ולנחלים באזור הנגב.

מרק לאוטמן חבר ועד שכונת נוה נוי בבאר שבע טוען כי הנזקים הם קשים מנשוא, "השפכים של הרשות הפלשתינית, נעים מנחל חברון לנחל באר שבע והבשור ופוגעים בעשרות אלפי תושבים מבאר שבע, מיתר, עומר ועד אופקים. עשרות אלפי תושבים סובלים מהזרמת הביוב מאזור חברון, ורשות המים לא מצליחה להשתלט על הכמויות האדירות".

לדבריו, ברשות המים נאלצו להרים ידיים לנוכח הכמויות הגדולות של השפכים, "היו כל מיני תכניות להקמת מכוני טיהור לביוב בצומת שוקת, אבל כל המסננים נסתמו. מפעלי השיש בחברון סתמו את כל המכונים בחלקיקי שיש. במקום לטפל ב-9,000 קוב שפכים ביום, הרשות נאלצת להתמודד עם 18,000 קוב ביוב ושפכים שמציפים את כל נחל באר שבע".

לאוטמן מציין כי הסבל של התושבים נמשך כבר 23 שנה, "זו בעיה אקולוגית קשה מאוד. גם נזק למי התהום, גם ריחות נוראיים באוויר. מכת יתושים. אנחנו מקווים שזה ייפתר, בנתיים הסוגיה הזאת הגיעה כבר לשולחנם של ראש הממשלה והשרים, גם עיריית באר שבע מנסה לפתור את הבעיה, הם מרססים באזור ובונים תעלות ניקוז. לצערנו מדובר בכמויות אדירות של שפכים והטיפול כרגע זה כמו אופטלגין לסרטן".