ריבלין ברפת
ריבלין ברפתצילום: יוסי זמיר, הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה הכהן, סיירה היום יחד עם יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין ברפתות בשומריה ובעזריקם. יו"ר הכנסת ריבלין שוחח עם מנכ"ל משרד רה"מ והבהיר לו כי החלטת הממשלה בעניין המלצות ועדת קדמי יובאו לאישור ועדת הכלכלה. "הממשלה איננה יכולה להתעלם מהכנסת ואין לי ספק שועדת הכלכלה תפעיל שיקול דעת נכון בעניין", אמר יו"ר הכנסת. יו"ר הוועדה שאמה-הכהן אמר כי "הרפת בשומריה היא דוגמה מובהקת לערך המוסף הערכי ציוני של משק החלב, שיש לקחת אותו בחשבון. בכל מקרה, מחיר מטרה שלא יותר פרנסה ראויה לעובדי הכפיים לא בא בחשבון".

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בעת הביקור: "החקלאות בישראל איננה רק עניין כלכלי אלא בראש ובראשונה דרך חיים וערך לאומי. היא אחד היסודות של הציונות ועודנה משענת למדינת ישראל, שעלולה להיקלע למצור, למלחמה, או לחרמות בינלאומיים, ולכן יש לשמור על עצמאות ענף החלב. אי אפשר לומר החקלאות עשתה את שלה, והיא יכולה ללכת".

לדבריו, "גם כאשר מחפשים נוסחאות כלכליות, ביניהן יבוא מאסיבי או הורדת "מחיר המטרה" כדי להוזיל את מחיר החלב, יש לשמור על הרפתות הקטנות, שכן מסקנות נמהרות עלולות להוות עבורן גזר דין מוות. יש לזכור שהרפתן, כמו הצרכן,  נמצא בתחתית השרשרת הכלכלית, אך בלעדיו אין. כשמבקשים להוזיל את מחיר החלב באמצעות הוזלה רוחבית, יש לזכור שעבור הרשתות והמחלבות מדובר בקיצוץ ב"שומן", ואילו עבור הרפתנים זהו כרסום בבשר אם לא בעצמות. הרפתנים חשים שברגע אחד הם הפכו מפאר היצירה הישראלית הציונית לחמסנים שיש להצמיד אקדח לרקתם".

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח"כ שי חרמש אמר כי קיצוץ של 10 אגורות במחיר המטרה משמעותו הפסד של 130 מיליון שקל לרפתנים. הוא הסביר כי שכרו של רפתן לא עולה על 10,000 שקל בחודש, והקיצוץ המוצע יוריד את משכורותו ל-5,000 שקל בחודש. ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ אמרה כי היא באה לראות אם הפרות נותנות חלב, או ממשיכים לחלוב את הציבור.