"התערבות בג"ץ תפתח פצעי ההתנתקות"

בג"ץ, בהרכב של תשעה שופטים בראשות הנשיאה דורית בייניש, דן הבוקר (ראשון) בעתירה שהוגשה כנגד 'חוק החנינה לעצורי ההתנתקות'. העתירה הוגשה על ידי אנשי שמאל שטענו כי החוק מפלה לטובה את עצורי ההתנתקות. 



נציג הלשכה המשפטית של הכנסת אמר בדיון כי "מדובר באירוע לא שגרתי לכן החוק לא שגרתי. חברי כנסת סברו שחלק מהעוול יתוקן באמצעות החוק. מדובר באנשים נורמטיבים והדבר לא דומה לעבירות פלילים הן מימין והן משמאל. ההתנתקות הייתה מקרה חריג שעשה עוול לאלפי אנשים. מדובר במהלך של חסד וריפוי השבר והקטנת הקטבים בעם".

במהלך הדיון זעמו השופטים על עו"ד נדב העצני, על כך שהזכיר בדבריו פעמים רבות את המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן, שהיה שותף מטעם משרד המשפטים להתנתקות."אל תתמם, ניצן לא אחראי על כלום תפסיקו לשים את האצבע עליו".

בתגובה אמר עו"ד העצני, כי "לא לכך התכונתי. החוק בא לתקן את העוול העצום. והיום ח"כים מכל קצוות הקשת הפוליטית מנסים באמצעות החוק לכפר על העוול הנורא".
 
עו"ד ד"ר אביעד הכהן (דיקן במכללת שערי משפט) המייצג 5 מהעצורים, אמר לשופטי בג"ץ כי "אין כאן ימין ושמאל. מפגינים מכל הקשת הפוליטית נפגעו, החוק טוב בגלל המיוחדות של ההתנתקות והתערבות בית משפט היא פתיחת הפצעים".
 
עמדה מנוגדת הציג עו"ד עומר שץ, המייצג את פעילי השמאל, שהגישו את העתירה נגד חנינת מתנגדי ההתנתקות, "אנחנו לא חולקים על העוול שנגרם, מי שהפגין זה לא התושבים אלא אנשים שבאו להזדהות איתם"

השופטים שאלו את שץ מהיכן הנתונים, ולכך הוא ענה "המאבק הוא סימבולי ועקרוני. הטענה שלנו שטובת ההנאה שניתנת בחוק היא לא רק כלפי המפונים  - אנחנו שואלים למה היה צריך את החוק".