טלפון. גם שירות פסיכולוגי
טלפון. גם שירות פסיכולוגיגוגל.

'מה הבעיה' הוא יוזמה חדשה שנועדה להנגיש את השירות הפסיכולוגי לכלל האוכלוסייה. הרעיון פשוט: בשיחת טלפון אחת יוצרים קשר עם אחד משורת פסיכולוגים ש'מה הבעיה' מציג, משוחחים ומקווים לפתרון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם סימה אלה, מנכ"ל 'מה הבעיה' שסיפרה עליו והסיבה לכמה וכמה שאלות שעולות מעצם הרעיון של שיחות טלפון פסיכולוגיות.

בראשית דבריה היא מציינת כי שלושים הפסיכולוגים שב'מה הבעיה' מוצגים על תעודותיהם, הסמכותיהם, עברם וההמלצות שקיבלו באתר האינטרנט של 'מה הבעיה' והם מחולקים לקטגוריות שונות כ'משפחה', 'נוער מתבגר', 'פסיכולוגיה קלינית', פסיכולוגיה בריאותית' וכו'. המתעניין בוחר לו את המטפל שלו גם על פי תחומי העניין וגם על פי מגדר – גבר או אישה, צעיר או מבוגר וכו'.

בראשית השיחה שומע המטופל הקדמה ובה מודיעים לו שהשיחה תעלה לו שישה שקלים לדקה. סימה אלה מבהירה שאין מדובר בסכום גבוה שכן אורכה של פגישה אצל פסיכולוג הוא כחמישים דקות ועלותה כארבע מאות שקלים, ואילו אצלה ניתן לקיים שיחה קצרה יותר או ארוכה יותר ממפגש סטנדרטי, וכן "אפשר לכוון את התקציב ולא באים לסדרת פגישות מחויבת אלא אם רוצים בכך".

בין הפסיכולוגים שבארגון ניתן למצוא גם פסיכולוגים דתיים ולדבריה של אלה היות הפסיכולוג מודע וקשוב לרחשי אמונתו של המטופל מסייע לו לספר על מצוקותיו. זאת לבד משאלות פסיכולוגיות הנובעות מתוך הקפדה דתית כזו או אחרת.

אלה אינה מוצאת בזמינות הפסיכולוגית הזו בטלפון מעין זילות המקצוע. היא מספרת על פנייתו במרץ האחרון של אחד ממובילי דעת הקהל בארצות הברית לפסיכולוגית, וקריאתו אליהם לצאת אל הציבור. הוא ציין שמספר הזקוקים לטיפול בארצות הברית הוכפל, מחצית מהאוכלוסייה האמריקאית סובלת מהפרעה נפשית ורבע ממנה זקוק לייעוץ פסיכולוגי בשנה. "בעקבות הנתונים הללו הוא קרא להם לצאת מהקליניקות כי הקהל זקוק להם. הוא קרא להם להשתמש בטלפון, באינטרנט, בנייד, שיהיו נגישים". לנוכח קריאה זו קובעת אלה שהנגישות אינה מוזילה את מקצוע הפסיכולוג אלא מהווה מענה לצורך קיים וכמעט הכרחי.

 ובאשר לחשש שמא בגלל הנגישות הקלה הזו יותר אנשים שיכולים היו להתמודד עם מצוקותיהם לבד יהפכו תלויים וזקוקים לעצת הפסיכולוג, אומרת אלה כי המוטו מול המטופלים הוא לפתח אצלם חשיבה עצמאית ולסייע להם להשתחרר מתלות, כך שהיא אינה חוששת לכך.

 ומה באשר לחוסר היכולת להעמיק חקר בנפשו של המטופל כאשר הטיפול מתחיל ומסתיים בשיחת טלפון ולא במיפוי מצבו הנפשי והמשפחתי? לדבריה הפסיכולוגים המועסקים ב'מה הבעיה' מקצועיים מאוד ובתוך שיחתם הם מייצרים את המיפוי הנדרש ואת האבחון לקראת מתן פתרון. עם זאת היא מדגישה כי בטיפול הקליני הטיפול עשוי להיות ארוך יותר מפגישה טלפונית אחת בשל אופי הטיפול ואולם הפסיכותרפיסטים מחזיקים בידם כלים לפתרון מיידי ועכשווי וכזהו אופי הטיפול.

 ומה באשר לחשש שהאפשרות להפוך את הפסיכולוגיה לנגישה כל כך יוביל שרלטנים להקמת מכונים וירטואליים שאין מאחוריהם דבר? אלה מספרת על המכון שלה שמציג את כל נתוני הפסיכולוגים באתר האינטרנט שלו, ובכך מונע מציאות שכזו. "כל מכון אחר יצטרך לפתור את הבעיה הזו בכלים שהוא יכין. אנחנו פתרנו זאת באתר האינטרנט שפורס הכול בפני המטופל". בהקשר זה היא מוסיפה ומציינת כי בפגישה רגילה שבין מטופל למטפל המטופל אינו יודע באמת דבר על עברו של המטפל ועד כמה גדולה מומחיותו, ואילו דווקא בדרך אותה היא מציעה יכול המטופל להכיר את המטפל מבעוד מועד ובהיקף נרחב.

לכניסה לאתר: http://www.mahabaya.com/index.php/index_c/religious_psycholog