מאשים. גפני
מאשים. גפניפלאש 90

חברי ועדת הכספים דרשו היום (שני), לקדם מהלכים חקיקתיים ורגולטורים, על-מנת למנוע התפשטות תופעת הסדרי החוב של הטייקונים, שאינם מסוגלים להחזיר את חובותיהם לציבור. הח"כים תבעו לשתף את בעלי ההון בהסדרת החובות ובמידת הצורך, למנוע מהם גיוס הון בעקבות אי עמידה בחובותיהם לציבור.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא לרשות לניירות ערך ולאגף הפיקוח על שוק ההון באוצר, "להתריע במוסדיים, שלא להמשיך ולהשקיע בחברות שבעלי השליטה בהן, אינם עומדים בחובותיהם לציבור". עוד קרא לשני הגופים, "להניח על שולחן ועדת הכספים, הצעות לחקיקה ולצעדים רגולטורים, שייסתמו את הפרצות הקיימות בשוק ההון והמאפשרות את התפשטות תופעת הסדרי החוב". גפני הכריז "שהטייקונים יביאו כסף מהבית על-מנת לכסות את חובותיהם".

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ), יזמה את הדיון בעקבות הצעת בעל השליטה בחברת טאו, להסדר חוב עקב אי יכולתו לעמוד בהחזר חוב למשקיעים. לדבריה, "קיימות פרצות ברגולציה ויש לחסום אותן. לא יתכן שהגופים המוסדיים המשיכו להשקיע בחברות בבעלות בן-דוב ולהעמיד לרשותו את ההון שביקש, כשכבר ב- 2009 הפך לגורם סיכון". עוד אמרה, "שקיים ניגוד אינטרסים מובנה, כאשר למוסדיים יש תמריץ להיות תחת חסות הטייקונים". גלאון קראה לשינויים רגולטוריים, שיחייבו את בן-דוב ובעלי הון דומים לו, "להכניס את היד לכיסם הם ולקחת חלק אישי בהסדרת החובות של החברות בשליטתם".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), אמר, "כשהחברות מרוויחות, בעלי ההון גוזרים קופונים אך כשיש הפסדים, הציבור משלם. המשקיעים הקטנים סופגים את ההפסדים, ומאבדים את מיטב חסכונותיהם". "כשיש משברים, בעלי ההון ממהרים לבקש 'תספורות' לחובותיהם בדרך של הסדרים לא הוגנים" אמר והוסיף: "שוק ההון הפך לסלון תספורות. הרגולטורים שאמונים על הגנת כספי הציבור, אינם עומדים על המשמר כשאינם מתריעים במוסדיים הממשיכים להשקיע בחברות שאינן עומדות בחובותיהן. בכך, הם הופכים לעושי דברם של הטייקונים".

ח"כ מגלי והבה (קדימה), אמר ש"אנחנו כמחוקקים צריכים לדאוג שכספי הציבור לא יהיו מופקרים בידי טייקונים שישחקו בהם כראות עיניהם וללא בקרה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), הציעה לקבוע ש"מי שלא עמד בהתחייבויות האג"ח שלו, לא יוכל להנפיק אג"ח לציבור, שיוציאו לו כרטיס אדום בחקיקה. הוא יוכל להנפיק אג"ח, אך רק בערבות עצמית שלו". בעניין חברת טאו שבשליטת בן-דוב אמרה: "לא יתכן שבן-דוב מבקש תספורת לחובותיו בו בזמן שהוא בונה וילה על 5 דונם בכפר שמריהו". חברת טאו אמרה, "היא לוליינות פיננסית, שעסקה בספקולציות בשוק ההון ועל המוסדיים אסור היה להעמיד לרשותה מינוף בהיקף 90% כפי שקרה בפועל".

יו"ר ועדת המשנה לביטוח, ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), טענה ש"אנו חיים בשאננות, כיוון שעד עכשיו אנחנו רק בשולי הסערה הכלכלית העולמית אך בהחלט ייתכן שיבוא יום שנהיה בעין הסערה. בן-דוב ודומיו, הם הסימנים לכך". קירשנבאום קראה להוביל מהלכים רגולטוריים משמעותיים "לפתרון בעיות שורשיות בשוק ההון הישראלי". לדבריה, "חוששת מאוד לעתיד הפנסיות וקופות הגמל של הציבור בישראל".

ח"כ שי חרמש (קדימה), אמר ש"אם אדם פרטי היה נקלע לחובות, היה נאלץ לוותר על הבית ועל כל רכושו ואילו טייקון כאילן בן-דוב, נהנה מכך שניתן לקחת מהציבור והוא ממשיך בחייו". "היה צריך להיות ברור שאילו היה יוצא יחף מביתו, עוונו היה נמחל, אך כל עוד נשארה לו בבית ואזה אחת שניתן למכור, אזי עליו לשאת באחריות לכישלונותיו ולהפסדי החברות בבעלותו". 

יו"ר הרשות לניירות ערך הנכנס, פרופ' שמואל האוזר, הודיע על כוונתו להפוך את הרשות ליותר אקטיביסטית בבקרת שוק ההון. בעניין חברת טאו אמר, ש"הרשות חייבה אותה לחשוף את פרטיי הסדר החוב וכן לפרסם הערת עסק חי בדו"חות הכספיים שלה". האוזר הודיע שידרוש מהמוסדיים, לעקוב אחר השקעותיהן ולבצע אנליזות כיצד להיכנס להשקעות בחברות השונות" עוד אמר, ש"יפעל ליותר גילוי ושקיפות בקרנות הנאמנות עליהן אחראית הרשות לניירות ערך".