השבוע ציינו 70 שנה להקמתו של ארגון הפלמ"ח שהיה הזרוע הצבאית של 'ההגנה' בימי טרום מדינת ישראל. פרופ' אלון קדיש, מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית, אמר בראיון לערוץ 7 כי "הפלמ"ח היה ארגון יחודי שהיה גוף צבאי שמימן את עצמו על ידי כך שעבדו חצי חודש והתאמנו חצי חודש, וזה דבר נדיר מאוד".

"הארגון היה כולו התנדבותי עם תמהיל מגוון של אנשים - בעיקר יוצאי תנועות הנוער העירוניות, אבל גם מהקיבוצים, מושבים, נוער עולה ונוער מישראל. הוא לא ייצג את כל הגופים מבחינה פוליטית אבל מבחינה חברתית הוא היה יחסית יצוגי".

70 שנה אחרי, יש להם זכר?

"יש להם זכר והמוזיאון שלהם הוא אחד המבוקרים בארץ. זה גוף שהלחימה שלו במלחמת העצמאות היתה ממושכת מאוד עם מספר גדול של חללים וכמו כל גוף צבאי הוא הנציח את עצמו ומאמין במסר שלו עד היום"

לפרופ' קדיש אין ספק כי הפלמ"ח היה הגוף המרכזי בתקומת המדינה, "התרומה של הפלמ"ח לתקומת המדינה היא ברורה אבל הוא לא כל המדינה, אלא מייצג את הזרם המרכזי"

בהתייחסו לאלו שמשווים את לוחמי הפלמ"ח למארגני מחאת הדיור אמר "זה פשוט רצף אירועים - האירוע לציון 70 שנה להקמת הפלמ"ח היה ב'הבימה' שזה בסמוך לרוטשילד, אבל אני לא רואה קשר בין הדברים. הפלמ"ח היה גוף צבאי לצורך צבאי ואין בו אלמנט של מחאה בטח לא מהסוג הזה".