עצמאות האישה ךא מונעת זכויות הבעל. אורלב
עצמאות האישה ךא מונעת זכויות הבעל. אורלבפלאש 90

"במדינת חלם שלנו ילדים בעלי צרכים מיוחדים שגרים בפריפריה, ואינם יכולים לקבל שם את השירותים החיוניים להם, מושמים בהשמה חוץ ביתית, שמעבר לחסרונותיה בהוצאת הילד ממשפחתו וקהילתו, היא גם עולה הרבה יותר מאשר אילו השכלנו לספק לו את השירותים בביתו", אמר יו"ר הוועדה לזכויות הילד זבולון אורלב בדיון היום על זמינות שירותים בקהילה לילדים בעלי צרכים מיוחדים בפריפריה.

"הגיעו לוועדה פניות מעיירות פיתוח ומישובים ביהודה ושומרון לפיהם יש פער משמעותי בין רמת השירותים לילידם עם צרכים מיוחדים בערים גדולות לעומת ישובים קטנים. רוב הילדים פשוט אינם מקבלים את השירותים שעשויים לקדמם ולהבטיח להם עתיד טוב יותר".

אתי וייסבלאי, חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהכינה סקירה מקיפה לקראת הדיון דיווחה לוועדה שהמידע בנושא חסר מאד. "אין כרגע אף גוף אמין שיש לו נתונים בפריסה גיאוגרפית מדויקת מהם אפשר ללמוד על תמונת מצב עדכנית. הדבר מקשה בהכרח על הפיקוח. הסקר האחרון בנושא בוצע בין השנים 95-97".

"כשלא יודעים, ברור שלא יכולים לטפל", אמר יו"ר הוועדה זבולון אורלב, "העדר הטיפול פוגע בעתידו של הילד, קובע וקובר את גורלו, רק בגלל שהוא גר בישוב קטן ולא בעיר הגדולה. המידע החסר עובר כחוט השני בכל נושא הקשור בילדים במדינה, כי אין רגולטור לענייני ילדים. אין מוקד שלטוני אחד שיודע מה קורה. לכן כל כך חשוב להקים באחד ממשרדי הממשלה נציבות לזכויות הילד שתרכז נתונים ותוכל להתריע ולהשפיע".

יעקב ליבי, מנהל מחלקת חינוך במועצה אזורית מטה בנימין הביא כדוגמה את סיפורו של צ', היוצא מביתו בכל בוקר ב6:15 ומיטלטל שעתיים ורבע בדרכים עד לבית ספרו, משום שעל פי התקן אפשר להקים כיתה מקדמת רק אם יש 8 ילדים. בנוסף, תקציב ההסעות מחייב לצרף 8 ילדים לאותה הסעה. לכן הרכב אוסף ילדים ממספר ישובים ומאריך את משך הנסיעה היומית לזמן בלתי סביר. צ' מקיא כמעט כל יום בדרך בשל הסבל הנובע מהנסיעה הארוכה. "יש מקום להגמיש את הנהלים בפריפריה ולאפשר להסיע פחות ילדים, או לפחות להגביל את מספר נקודות האיסוף, על מנת להקל מעט את סבלם של הילדים".