רפת פרה פרות
רפת פרה פרותצילום: פלאש 90

גם הרפתנים נכנסים למאבק. ובשיתוף ההתיישבות העובדת, החקלאים וגורמים נוספים הגיעו היום (רביעי) לצעדה ולעצרת מחאה ברחובות תל אביב. בנוסף, הם מתכננים לחסום מחר את כביש הערבה בשעות אחה"צ ולשפוך חלב על הכביש. לטענת הרפתנים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט להפחית את שכרם המפוקח על ידי הממשלה בשליש ולפתוח את שוק החלב לייבוא - צעדים המהווים לטענתם מכה אנושה לרפתני ישראל ולעובדים במעגלים השונים בענף הרפת.

מזכ"ל התאחדות חקלאי, ישראל אבו וילן, תקף בראיון בערוץ 7 את ראש הממשלה על התכנית לרפורמה בשוק החלב, "התכנית הזאת היא ישראבלוף אחד גדול. הרפורמה אולי תחסוך במקרה הטוב לכל משפחה 4 שקלים, אבל תגרום לסגירת 400 רפתות".

אבו וילן טוען שאין שום מדינה בעולם שהייתה מוותרת על ייצור מקומי של חלב ומייבאת חלב מחו"ל, "בארץ מייצרים כיום יותר ממיליארד ליטר של חלב. מעבר לבעיית הכשרות של המהדרין שתיווצר במידה ויביאו חלב מחו"ל, אין מדינה בעולם שתאפשר יבוא של מוצרי חלב מחו"ל בלי הסכם נגדי של יצוא לאותה מדינה. הכול פה נעשה בצורה חובבנית ולא רצינית והמשק הלאומי ייפגע בגדול".

לדבריו, התכנית של נתניהו הייתה עוד שליפה חובבנית, "זה נעשה בחוסר מחשבה. הרי הייתה רפורמה לפני ארבעה חודשים, וכבר עבר חוק החלב שקיבע את המשטר הקיים של המכסות. הרפתות עברו שדרוג והובילו מהלך מאוד יקר ופתאום משנים את המערכת מהקצה אל הקצה. זה מהלך שלומיאלי שבא לרצות את הציבור".

אבו וילן מזהיר שפגיעה בענף הרפתות כמוה כפגיעה במפעל הציוני כולו, "הסיבה שהענף מפוזר בכל חלקי הארץ וגם בפריפריה נובעת מכך שבענף הזה הרפתן קשור לקרקע שלו במשך כל ימות השנה, זה היה השיקול הפשוט מדוע הרפתות מפוזרות בכל הארץ. זהו ענף מורכב ומסובך. לוקח שנתיים לגדל עגלה ויש השקעות רבות במכוני חליבה. זה ענף רגיש וכל פגיעה בו תביא לסגירת רפתות רבות בארץ".