הצונאמי שארע בחודש מרץ ביפן מיד לאחר רעידת האדמה הגדולה עבר את כל האוקיינוס הפאסיפיק ושבר חתיכה גדולה של קרח ממדף הקרח ביבשת אנטרקטיקה, כך מראה מחקר חדש בתחום.

תמונות לוויין מראות חתיכות קרחונים גדולות שנפרדו ממדף הקרח בזמן שהצונאמי פגע ביפן.

על פי המחקר המובא בהרחבה ברשת BBC מעוצמת רעש האדמה והצונאמי נפרד גוש קרח בגודל 125 קמ"ר ממדף הקרח ביבשת הקרה. קרחון זה נשאר יציב בכל 46 השנים האחרונות, כך על פי המדענים.

הגלים שנגרמו מרעש האדמה החזק (9.1 בסולם ריכטר) נעו על פני מרחק של כ-13,000 ק"מ, אל מעבר לאוקיינוס, והגיעו למדף הקרח זלצבורג. שם הם גרמו לשבר בקרחון, כזה שהקרחון הנשבר נפרד לגמרי ממדף הקרח והחל לשוט באוקיינוס.

הקרחון הגדול ביותר שהצליח להיפרד ממדף הקרח ולהישאר שלם נמדד בגודל של 6.5 ק"מ על 9.5 ק"מ (כמעט בגודלה של מנהטן) ובעובי 80 ס"מ.

החוקרים טוענים כי כאשר הגל הגדול הגיע לאנטרקטיקה הוא היה בגובה 30 ס"מ בלבד, אך הם מוסיפים כי בטווח של שעות ספורות עד מה ימים הגלים החוזרים גרמו לגמישות יתר בקרחון ש"עייפה" את הקרחון וגרמה לשבר.

החוקרים טוענים כי השפעת הצונאמי והגלים שבאו בעקבותיו בתוספת למצב מדף הקרח והים באזור סייעו למכניזם השבר הדרוש על מנת לגרום לשבירת הקרחון הראשונה מזה 46 שנים.

המחקר בוצע על ידי חוקרים ממרכז החלל קנדי של נאס"א במרילנד, ארצות הברית.