תנו הזדמנות. טרכטנברג בבית הנשיא
תנו הזדמנות. טרכטנברג בבית הנשיאצילום: מארק ניימן - לע"מ

נשיא המדינה נפגש הבוקר בבית הנשיא עם  צוות המומחים לשינוי כלכלי חברתי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג אשר ביקשו להיפגש עמו ולפרוס בפניו את מיתווה פעולת הועדה. בפגישה השתתפו נציגי הצוות, החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו, ד"ר שלומי פריזט כלכלן ראשי ברשות להגבלים עסקיים, פרופ' פנינה קליין כלת פרס ישראל לחקר החינוך, ד"ר טלי רגב כלכלנית ממרכז טאוב, שחר כהן יזם חברתי מעמותת נוב"ה והכלכלן פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי הרצליה.

בפתח הפגישה אמר פרופ' טרכטנברג לנשיא "אני מודה לך על הפגישה שהיא חשובה לנו מאוד. באנו לקבל ממך את בירכת הדרך. המשימה שהוטלה עלינו היא כפולה – קודם כל להקשיב לרחשי העם ושנית לתרגם את הרחשים לשפה מקצועית ולמדיניות שינוי כיוון ותקווה. זו משימה כבדה,  אני לא זוכר מתי אי פעם בעבר הוטלה משימה כזו מורכבת על ועדה זו או אחרת, לכן ברכת הדרך שלך והתובנות שלך, חשובים לנו מאוד".

טרכטנברג הדגיש, כי "אנו עומדים בפני לו"ז מאוד צפוף מפני שצריך לתת מענה שלא בחפזון ובצורה אחראית, אך פתרון שהוא  מהיר, כי הציבור - בצדק - מצפה שאכן יהיה שינוי כיוון ומעשים ולא רק דיבורים. הרכב הוועדה משקף את השילוב הנדרש של מומחיות מקצועית מצד אחד, ומאידך רגישות חברתית - ושני המרכיבים האלה הם הכרחיים להצלחת המשימה שלנו".

הנשיא פרס אמר לפרופ' טרכטנברג, "מצאתי בך אדם שיורד לעומק ואינו מאבד תקווה, שהוא קשוב ודרוך ומבין את עוצמת הנושא אשר עומדת בפני הועדה. אני שמח על כך שחלק מחברי הועדה משתייכים לדור הצעיר ומכירים את הבעיות. זו אינה ועדה ככל הועדות, לא ועדה של פאנצ'ר מאעכר, מתקן תקרים, אלא ועדה שעומדת בפני שינוי עמוק ומהותי בחברה הישראלית, בכלכלה הישראלית ובאחדותו של העם. אין בכלל תיקרה לאחריות שלכם, זה דבר מקיף ומחייב מאוד".

הנשיא פרס הדגיש, כי "המחאה מבחינה דמוקרטית מתנהלת למופת בלי אלימות, בלי השתלחויות והיא מגוונת מאוד.המחאה הזו נובעת משני דברים: ממצוקה אמיתית של העם, ומשינוי שאם לא נתמודד איתו המצוקה תיגבר והאכזבה תיגבר. אסור שתנועת המחאה תהפוך בסופו של דבר לאכזבה, יש לבצע שינוי סדרי עדיפויות אמיתי במדינת ישראל. יש לייצר מהמחאה תקווה חדשה לעם .  אין הרבה זמן, יש הרגשה שהתפתחה מחאה גדולה של מאות אלפי אנשים  וצריך לזכור כי קשה לשמר אותה לאורך זמן. לכן וצריך כל אחד לחשוב מה יהיה בעקבות המחאה מאחר שאם לא יהיה פתרון  תישאר תחושה של מרירות ואכזבה".

הנשיא סיכם:"המשימה המוטלת עליכם קשה, אך גם מאתגרת. אנו מוכרחים לבנות את כלכלת העתיד. התפקיד האמיתי של הועדה הוא לפגוש עולם שהשתנה ודור צעיר שמתמודד על עתידו ויש להביא לכלל הידברות בין הצדדים מוקדם ככל הניתן. "

טרכטנברג ניצל את הפגישה עם הנשיא על מנת לפנות  לראשי המחאה באופן פומבי: "חלק מהמוחים מטילים ספק בנכונותנו להקשיב ואני אומר להם - אנא העמידו אותנו במבחן. אנו רוצים ומשתוקקים לשמוע כל אחד ואחד, תנו לנו את ההזדמנות. הרי בלא שנקשיב לא נוכל לתרגם זאת לשפת מעשה. אנו מחפשים שותפות. המבטא שלי אינו מקרי אדוני הנשיא, גדלתי במדינה שהעוולות החברתיות היו לחם חוקינו והרגישות שלי לזה לא נולדה אתמול בבוקר ברוטשילד היא נולדה בפאבלות ובשכונות העוני של ארגנטינה, ולא אוכל להסתכל על עצמי במראה אם לא אביא מענה למצוקות האלה. תעמידו אותנו במבחן".

במהלך פגישתם הציע הנשיא לצוות המומחים מספר הצעות קונקרטיות אשר עשויות להועיל בתחום הדיור ויוקר המחייה. הנשיא הדגיש כי הוא רואה חשיבות לכך שיוקם צוות מעקב ויישום על החלטות הועדה כפי שהקים בשנות השמונים במשבר ייצוב המשק. פרופ' טרכטנברג הודה לנשיא על הדברים וביקש לעדכן אותו באופן אישי על ההתקדמויות שתשיג הועדה.