אוכל
אוכל

ימי החופש הגדול,הם ימים של כיף, ימים של טיולים,של ים,בריכה, ושחרור עצמות המבריא את הנפש ואת הגוף כאחד.

אך הורים יקרים עלינו לזכור כי אם במשך השנה בימי הלימודים כשהילדים נמצאים במסגרת מסודרת ואוכלים ארוחות קבועות, אנו דואגים לבריאותם התזונתית ולחוסנם הגופני והנפשי.

על אחת כמה וכמה בימי החופש, כשהמסגרת הינה רופפת ולעיתים קמים מאוחר, או שהילדים יוצאים לטיול, או לפארק ואין ארוחות מסודרות בזמנים קבועים.

האחריות הזאת, לדאוג לבריאותם התזונתית של הילדים נופלת עלינו,ההורים שבעתיים בימים אלו. חשוב שנדאג,שילדינו מקפידים על ארוחת הבוקר, שותים מים, ואוכלים פירות וירקות ומוצרי חלב.

תקופת הילדות חשובה מאין כמותה לבניית הבסיס הרגשי והגופני לכל החיים, אך לא כולם יודעים, כי תקופת הילדות מהווה "חלון הזדמנויות" חד פעמי ובלתי חוזר, להביא את העצמות לשיאן, לבנות עצמות בריאות יותר וחזקות יותר.

בתקופת הילדות נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים. עצם הנבנית על בסיס דל סידן היא עצם חלולה ושבירה, שלא תצליח לשקם את עצמה במלואה בשנים שיבואו.

סקרים בארץ ובעולם מראים שוב ושוב, שילדים ובני נוער לא צורכים די סידן, בייחוד בתקופת הילדות, הקריטית לבניית העצמות. כדאי לזכור שההורים מהווים דמויות לחיקוי עבור ילדיהם. ילדים רוכשים הרגלי אכילה דומים לאלו של הוריהם ובהתאם לנהוג בבית. הרגלי האכילה בתקופת הילדות מלווים את הילדים הן כמתבגרים והן כמבוגרים.

לכן, חשוב לתת לילדים דוגמה אישית טובה ולשלב מוצרי חלב בתפריט היומי בכל בית. הילדים יחקו את ההורים ויהפכו את צריכת מוצרי החלב להרגל. ילדים שאינם צורכים די סידן גדלים להיות מבוגרים שעצמותיהם חלשות יותר.

סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות והוא זה הקובע את חוזקן. גוף האדם אינו מסוגל לייצר אותו בעצמו ולכן אספקה קבועה של סידן באמצעות המזון היא בעלת חשיבות רבה. מוצרי חלב הם מקור הסידן התזונתי העשיר ביותר העומד לרשותנו. בנוסף לסידן, מספקים מוצרי החלב מרכיבי תזונה אחרים החיוניים לבריאות, כמו חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, ויטמין D ואשלגן. שילוב של מוצרי חלב בתפריט מאוזן בכל יום עוזר לבניית עצמות חזקות יותר, שיניים בריאות יותר, וגוף חזק ובריא יותר.

ילדים בגילאי ארבע עד שמונה שנים נזקקים ל-800 מ"ג סידן ליום.בני נוער (9-18 שנים) צריכים 1300 מ"ג ביום .

 איך אפשר להגיע לכמות היומית המומלצת? כמה דוגמאות למנות סידן:

  • חצי כוס גבינה לבנה- מכילה 125 מ"ג סידן.
  • כוס חלב- מכילה 200 מ"ג סידן.
  • חצי גביע גבינה לבנה מועשרת- מכילה 200 מ"ג סידן.
  • פרוסת גבינה צהובה- מכילה 200 מ"ג סידן.
  • גביע יוגורט- מכיל 200 מ"ג סידן.

מוצרי חלב עשירים בסידן. באכילת יוגורט, גבינה לבנה ושתיית כוס חלב, ניתן להגיע בקלות לכמות הסידן היומית המומלצת. סידן ניתן למצוא גם בירקות עליים ירוקים, בדגים (שגם עצמותיהם נאכלות, כמו סרדינים), בטחינה, בשקדים או במוצרי סויה, בגרעיני חמניות, בכרוב ובירקות אחרים. עם זאת, בירקות ובפירות כמות הסידן קטנה יחסית וצריך לאכול כמות גדולה מהם כדי להגיע לרמת הסידן המומלצת.

טיפים לשילוב מוצרי חלב בתפריט המשפחתי:

  • התחילו את הבוקר בחכמה- שילוב של מוצרי חלב בארוחת הבוקר נותן התחלה טובה ליום מלא כוח ואנרגיה.
  • הניחו על השולחן בעת הארוחה כוס חלב במקום משקה תוסס או מיץ. אמצו גם אתם את הנוהג.
  • לפני השינה? אתם מכירים את זה שתמיד לפני השינה הילד נזכר שהוא רעב למשהו מתוק, אז במקום לתת לו ביסקוויט או קוביית שוקולד, מדוע שלא ניתן לו  ארוחה חלבית קלה, כמו יוגורט בתוספת פרי,דבר זה יכול להיות פתרון רב יתרונות לעומת חטיפים וממתקים.
  • נסו לשלב את הארוחה יחד עם זמן איכות לאחדות משפחתית- מחקרים מראים שאכילה משפחתית לא רק מקנה הרגלים, אלא גם משפרת את איכות תזונת הילדים. ילדים שאוכלים ארוחות משפחתיות- תזונתם מגוונת ומאוזנת יותר, זהו גם זמן מצויין להתעניין בשלום הילדים ולהקשיב לחויותיהם היומיות
  • שתפו את ילדיכם בתכנון הארוחה ובהכנתה - ילדים נהנים יותר לאכול מאכלים שהיה להם חלק בבחירתם ו/או בהכנתם.
  • גם ילדים הרגישים ללקטוז (סוכר החלב) יכולים ליהנות ממוצרי חלב, באמצעות בחירת המוצרים המתאימים להם, לאחר התייעצות עם רופא או דיאטנית.