סירבה לצלם אלימות שוטרים ותעמוד לדין משמעתי

עליזה לדרמן, צלמת משטרתית שצילמה הפגנה בצומת קסטינה ביום האחרון של ההתנתקות התעלמה במכוון מחבורה של שוטרים שהיכו ללא סיבה את אחד המפגינים. בזמן המכות היא צילמה את השמיים והרצפה כשברקע נשמעות צעקות שאר המפגינים: "צלמי איך בועטים לו בראש, למה את לא מצלמת?"

ההפגנה תוכננה ביום האחרון של גירוש היהודים מגוש קטיף על ידי מספר בני נוער, מבוגרים ותושבים מהאזור. יאיר בן דוד, אז תושב אלון שבות, הגיע להפגנה יחד עם שני אחיו והצטרף ל-300 המפגינים במקום.

בשלב מסוים עצרו במקום אוטובוס עם מגורשים מהגוש מה שהלהיט את האווירה. צעקות ושריקות החלו להישמע, מה שכנראה הכניס ללחץ את השוטרים שהחלו לנהוג ביותר אלימות כלפי המפגינים. בתוך כל הדוחק והמהומה נדחף בן-דוד לעבר השוטרים והם הפילו אותו לרצפה, הקיפו אותו בטבעת והחלו להכות אותו בכל חלקי גופו.

הצלמת המשטרתית, עליזה לדרמן, החליטה להתעלם מאלימות השוטרים והחלה לצלם את השמיים, את הכביש ואת גבם של האנשים מבלי לצלם את האירוע עצמו. בקלטת עצמה נשמעים ברקע במשך 3.5 דקות צעקות מהמפגינים לעבר הצלמת: "צלמי את זה לא אותי", "למה את לא מצלמת את זה", "צלמי אותו בועט לו בראש" ו"איך את יכולה להיות במשטרה?".

בסופו של דבר הושלך בן דוד כשהוא מעולף וללא הכרה אל ה'זינזנה' שם חיכה כמספר שעות ללא קבלת טיפול רפואי. שוטר שאיננו חובש או רופא בודק אותו ו''מחליט'' שהוא בסדר. רק לאחר סיום ההפגנה הוא מגיע לתחנת המשטרה ומוגשת נגדו תלונה על השתתפות בהפגנה לא חוקית ו'נשיכת שוטר'. במקביל מגיש בן דוד תלונה למח"ש כנגד השוטרים שהיכו אותו. בבדיקה שנערכה לו לאחר המעצר התגלו שני שברים באפו וחבלות.

ההליך כנגד השוטרים במח"ש הוקפא, זאת בשל העמדתו של בן-דוד לדין. רק במהלך משפטו חשפה המשטרה את הסרט שהובא לכתחילה על מנת לסייע לה להרשיע את בן דוד. אלא שבמציאות, הסרט רק משמש כראיה לטובתו. השופטת טלי חיימוביץ כתבה בפסק הדין, "כל העת הרלוונטית נשמעו ברקע צעקות, שלא לומר צרחות היסטריות של משתתפי ההפגנה... המעודדות את השוטרת לצלם, ומוחות על כך שאינה מצלמת... אין לקבל את הטענה, כי מבחינה טכנית לא ניתן היה להגיע למעגל השוטרים ולצלם. מצעקות המפגינים שנקלטו עולה, כי למפגינים היה חשוב מאד שהשוטרת תצלם את האירוע נשוא כתב האישום, ולכן לא סביר שהם אלה שהפריעו לה לצלמו".

לאחר המשפט, הגיש בן דוד תלונה במח"ש כנגד הצלמת בסיוע של מנהלת ארגון זכויות האדם ביש"ע, אורית סטרוק, ולאחרונה הודיעו במח"ש כי יעמידו את השוטרת לדין משמעתי (ולא פלילי).