חרמש תוקף. ברק
חרמש תוקף. ברקפלאש 90

חבר הכנסת שי חרמש, איש 'קדימה' ותושב קיבוץ כפר עזה, מאשים באופן ישיר את התנהלותו של שר הביטחון אהוד ברק כאחראית להסלמה בדרום.

ביומן ערוץ 7 אומר חבר הכנסת חרמש כי חלף זמן רב עד שישראל יצאה למבצע עופרת יצוקה כדי להשיב לה את ההרתעה מול החמאס, ובימים אלו של מבצע צבאי סבלה האוכלוסייה בדרום ושילמה מחיר כבד של חיים בתנאים קשים, אך תוך ידיעה שמחיר זה משולם תמורת כושר הרתעה מחודש של צה"ל. הרתעה זו נשמרה, אומר חרמש, עד לאירוע מכונן בבוקר יום פורים, בוקר בו נורו כחמישים טילים בתוך כשעתיים. הצבא לא קיבל את ההוראה להגיב ובתוקף, "הייתה דממה מוחלטת. החמאס הבין את זה ואחרי שבועיים שיגרו את הטיל על אוטובוס הילדים. האירוע הזה היה חייב לקבל תגובה. הכתובת הייתה על הקיר, אבל תגובה לא הגיעה ואז הגיעו הטילים. שר הביטחון מגיב מאוחר מדי ומעט מדי".

חרמש שולל את ההערכה ולפיה תגובה צבאית ברצועת עזה תזכה למתקפה פוליטית חריפה מצידה של 'קדימה'. לדבריו "כל פעולה של שר הביטחון תקבל תמיכה של האופוזיציה". לטעמו לא בשל חשש ממתקפה אופוזיציונית הממשלה ראינה מגיבה, אלא בדל היותה חסרת גיבוי בינלאומי. הוא מזכיר את היום בו התכנסו בביתו של אהוד אולמרט מנהיגים מרחבי העולם והביעו תמיכה במדיניותו מול הטרור. ממשלת נתניהו, לטעמו של חרמש, היא ממשלה שידיה כבולות, "איך אפשר למצוא פתרון בין אהוד ברק לאביגדור ליברמן?", הוא שואל.

לשאלה מה עוד צריך היה לעשות נתניהו לאחר שהסכים לשתי מדינות, קרא ללא הרף לאבו מאזן לשבת לשולחן המו"מ וכעת אף נכון לדבר על גבולות 67' בתיקונים מסוימים, אומר חרמש כי בניגוד לנתניהו אולמרט ניסה, השתדל והציע והעולם ידע של מהלכיו יש לגיטימציה ומשום כך העניק לו את הגיבוי למאבק בטרור על אף שבעזה נהרגו בקרבו כ-1200 בני אדם. ,אין למערכת הבינלאומית אמון בממשלת נתניהו", הוא קובע ומוסיף: "כל עוד לא תהיה לגיטימציה בינלאומית לא יוכל נתניהו לפעול".

בדבריו דוחה חרמש את הטענות ולפיהן נטישת רצועת עזה חיזקה את הטרור. גם כעת הוא סבור שהישיבה בנצרים הייתה לנטל ביטחוני ולא לחיזוק הביטחון. ומה באשר לטענה שממשלת 'קדימה' לא הגיבה בשעתה על היריות הראשונות כפי שהבטיחה? חרמש מטיל גם כאן את האשם על כתפיו של אהוד ברק, שר הביטחון בממשלתו של אהוד אולמרט. לדבריו אולמרט היה נכון לצאת לתקיפת תגובה ברצועה "ברק היה עסוק בלהפיל את ממשלת אולמרט", ומשום כך לא שיתף עימו פעולה ולא יצא לפעולה בזמנה.