ילקוט בית ספר
ילקוט בית ספרפלאש 90

כיצד להקל על היום הראשון?

� הזכירו לילדכם כי הוא אינו היחיד שמתרגש לקראת היום הראשון בבית הספר. המורים מודעים לכך שתלמידיהם חשים אי נוחות מסוימת והם יתאמצו במיוחד כדי שכולם ירגישו בנוח.

� הדגישו את ההיבטים החיוביים שיש ביום הראשון ללימודים: פוגשים חברים ותיקים ומכירים ילדים חדשים. הזכירו לילד כיצד עבר היום הראשון בשנים הקודמות, כאשר הוא חזר במצב רוח טוב, כי היה לו כיף.

� נסו למצוא ילד נוסף בשכונה, איתו אפשר לתאם הגעה משותפת ביום הראשון.

� אם נראה לכם כי הילד רוצה ליווי ביום הראשון ללימודים, הסיעו אותו או תלכו איתו יחד לבית הספר.

 

נסיעה בטוחה לביה"ס

עברו יחד עם ילדכם על ההוראות הבסיסיות

הסעה באוטובוס / מיניבוס

� חגירת חגורת הבטיחות שבמושב הרכב, תמיד ובכל נסיעה.

� לא יורדים מהמדרכה עד שהאוטובוס הגיע לעצירה מוחלטת.

� אסור להסתובב בתוך הרכב בזמן נסיעה.

� אם צריך לחצות את הכביש אחרי הירידה מהאוטובוס, חייבים תמיד להסתכל היטב ימינה ושמאלה לפני שחוצים.

� מחוץ לאוטובוס נשארים תמיד בשדה הראייה של הנהג.

� כדאי שההורים יוודאו כי הילד עולה ויורד מההסעה במקום בטוח.

 

הסעה ברכב פרטי

� על כל הנוסעים ברכב להיות חגורים.

� הילד חייב לשבת ברכב בכיסא בטיחות בהתאם לגילו. כאשר הוא מגיע למשקל המרבי של הכיסא ו/או כתפיו עוברות את  גובה חריצי הרצועות, או האוזניים נמצאות מעל הקו העליון של המשענת, יש להחליף את הכיסא לדגם גדול יותר.

� מומלץ שילדים ימשיכו לשבת בכיסא בטיחות משלהם, עד שהם מגיעים לגובה של 145 ס"מ. הכוונה היא שבישיבה במושב הרגיל של הרכב, רגליו של הילד יגיעו לרצפה וחגורת הבטיחות תעבור במרכז בית החזה ומעל הכתף ולא מעל הצוואר.

� כדאי שהורים של נהגים צעירים יקפידו על כך שהילד שלהם לא ייקח איתו יותר נוסעים ממה שמותר על פי חוק, שכולם יהיו תמיד חגורים, ושאסור לדבר בטלפון הנייד תוך כדי נסיעה. כדאי לסכם איתם לא לאכול או לשתות בזמן הנהיגה וכמובן גם לא לסמס!

 

אופניים

� הקפידו לשים תמיד קסדה, גם אם הנסיעה קצרה מאוד.

� אם אין שביל אופניים וחייבים לרכוב על הכביש, הקפידו על רכיבה בצד ימין, בכיוון נסיעת המכוניות.

� למדו את ילדכם להשתמש בסימני יד מתאימים, כאשר מבקשים לפנות לדוגמה.

� הקפידו לציית לתמרורים ולרמזורים.

� כדאי ללבוש בגדים בהירים וצבעוניים כדי שאתם וילדכם תראו היטב.

 

הליכה לביה"ס

� וודאו שהמסלול בו הולך ילדכם לבית הספר הינו בטוח ושבמעברי חצייה נמצאים "משמרות בטיחות"

� תהיו מציאותיים לגבי היכולות של ילדכם כהולך רגל. ילדים צעירים עלולים להיות אימפולסיביים ולא מספיק זהירים בנוגע לתחבורה סביבם. שקלו היטב האם ילדכם כבר מוכן ללכת לבית הספר ובחזרה ללא השגחה של מבוגר.

� אם ילדכם צעיר או אם הוא הולך לבית ספר חדש, כדאי ללוות אותו במהלך השבוע הראשון, או עד שאתם בטוחים שהוא יודע את הדרך ומסוגל ללכת לבד בצורה בטוחה.

� בגדים בצבעים בהירים ועזים יגבירו את יכולת הראייה בעיני הנהגים לאורך הדרך.

� באזורים עם תנועה חזקה, כדאי לשקול התארגנות של קבוצת ילדים בליווי מבוגר אחד (הורים שמתחלפים לדוגמא).

 

בחירת ילקוט

תיקי גב עלולים ליצור אי נוחות באזור הגב, הצוואר, הכתפיים, במידה ונעשית התאמה לא טובה או שימוש לא תקין בהם. רגע לפני החזרה לבית ספר, רצ"ב מידע כיצד לבחור תיק גב נוח לבית ספר וכיצד לשאת אותו באופן שלא יזיק לבריאותכם. תיקי גב עלולים ליצור אי נוחות באזור הגב, הצוואר, הכתפיים, במידה ונעשית התאמה לא טובה או שימוש לא תקין בהם.

להלן מספר המלצות שאספנו עבורכם, אשר יסייעו לכם במניעת אי נוחות וכאבים בעת נשיאת תיק בית-ספר:

1. הגבילו את משקל התיק עד ל 15% ממשקל הגוף: לדוגמא, משקל התיק לא יעלה על  5 ק"ג עבור ילד השוקל  35 ק"ג. על מנת להפחית מהמשקל, השתדלו להכניס לתיק רק מה שהכרחי באמת. כמו כן, השתמשו בתיק על גלגלים (לצורך סחיבה של דברים כבדים) במידה ומרחק  ההליכה מהבית לבי"ס הוא רב. ניתן להכניס גם קלמר נוסף שיישאר בכיתה.

2. ספגו את המאמץ: חפשו תיק עם גב ברוחב המתאים לגופכם, כתפיות רחבות ומרופדות וכריות  אויר.

3. חלקו את המשקל בצורה שווה: הניחו את שתי רצועות התיק על שתי הכתפיים. נשיאת התיק על  כתף אחת בלבד מעלה את העומס וגורמת להטיית הגוף לצד אחד. אם יש בתיקכם חגורת מותן, השתמשו בה על מנת להעביר חלק ממשקל התיק לאגן ולירכיים.

4. שימרו את משקל התיק קרוב לגופכם: ככל שהתיק נישא רחוק יותר מגופכם, כך עולה העומס על שרירי הגב. התאימו את רצועות התיק, כך שיצמידו את התיק לגב שלכם.

5. מקמו את התיק בין חגורת הכתפיים לחגורת האגן - התיק צריך להיות ממוקם קצת מתחת לקו הכתפיים, וחלקו התחתון צריך להישען על איזור הגב התחתון. אל תתנו לתיק להיתלות מתחת לקו המותן יותר מ- 10 ס"מ מהמותן.

6. ארזו את חפציכם בתיק בצורה נבונה:
השתמשו בתאים השונים לצורך שמירת החפצים
וודאו שאין חפצים שנעים בחופשיות בתיק
מקמו את החפצים הכבדים קרוב לגב

7. הרמת התיק לצורך נשיאתו על הגב:
סדרו את התיק כאשר הוא מונח על השולחן או הכיסא 
לצורך הרמת התיק, הניחו אותו על השולחן קרוב לקצהו
עמדו עם הגב לתיק,  כופפו ברכיים והשחילו את הידיים לרצועות
הרימו את התיק תוך כדי יישור  הברכיים.

 

תזונה בביה"ס

לארוחת העשר חשיבות רבה בהיבט התזונתי וביכולת שלה להעניק אנרגיה להמשך היום. תזונה נכונה מאפשרת לממש את פוטנציאל הגדילה וההתפתחות, מסייעת בבניית עצמות חזקות ומונעת מחלות בהמשך החיים.

 

הצקות ואיומים

לעיתים ילד נופל קורבן להצקות ואיומים חוזרים מצד ילד אחר או קבוצת ילדים. הצקות אלה עשויות להיות גופניות, מילוליות, או חברתיות (חרם חברתי לדוגמה). זה יכול להתרחש בבית הספר, במגרש המשחקים, בזמן ההסעות ללימודים, בשכונה, או דרך האינטרנט.

כאשר ילדכם הוא הקורבן:

� עזרו לילד ללמוד כיצד להגיב

� הסבירו לילדכם מתי וכיצד לבקש עזרה.

� עודדו את ילדכם להתחבר לילדים אחרים.

� גלו תמיכה בפעילויות שמעניינות את ילדכם.

� דברו עם האחראים בבית הספר על הבעיה ותעבדו יחד לפתור אותה.

� ודאו שמבוגר אחר שיודע על הבעיה ישגיח עליו כשאינכם בסביבה.

 

כאשר ילדכם הוא המציק

� ודאו שילדכם יודע כי הצקות ואיומים אף פעם אינם מקובלים.

� הקפידו על גבולות ברורים ועקביים להתנהגותו התוקפנית של ילדכם.

� תהיו לו מודל חיובי לחיקוי. הראו לילדיכם כי ניתן להשיג את מה שרוצים בלי להציק, לאיים, או להכאיב למישהו אחר.

� השתמשו באמצעי משמעת חינוכיים, לא גופניים, כמו לדוגמא איסור לראות טלוויזיה או לשחק במחשב.

� מצאו פתרונות מעשיים יחד עם המורים והיועצים בבית הספר, כמו גם עם הורי הילד שנפל קורבן להצקות.

 

כשילדכם מתבונן מהצד

� הבהירו לילדכם לא לעודד או להתבונן בשקט מהצד כאשר מציקים לילד אחר.

� עודדו את ילדכם לספר למבוגר שהוא בוטח בו על המעשים.

� עזרו לילדכם לתמוך בילדים אחרים שהפכו לקורבנות של הצקות או איומים. עודדו את ילדכם לשתף את הילד הקורבן בפעילויות חברתיות משותפות.

� עודדו את ילדכם לצרף ילדים נוספים ולומר לילד המציק להפסיק.

 

לפני ואחרי הלימודים

� בשנות הילדות המוקדמות והאמצעיות ילדכם זקוק להשגחה. מבוגר אחראי אמור להכין אותו בבוקר לקראת היציאה לבית הספר ולשמור עליו אחרי סיום הלימודים.

� לא מומלץ שבני 9 או 10 יחזרו לבית ריק, אלא אם כן הם מגלים אחריות יוצאת דופן לגילם.

� אם אין ברירה, כדאי להשגיח על הילד לפחות מרחוק. מומלץ לקבוע עם הילד שעה מסוימת בה הוא מגיע הביתה ולוודא שהוא הגיע על ידי שיחת טלפון..

� אם הילד משתתף בחוגים אחר הצהריים, כדאי לוודא שהמדריכים הינם מקצועיים ושאין יותר מדי ילדים ביחס למספר המדריכים. כמו כן כדאי לבדוק שהמגרש או האולם עומדים בדרישות בטיחותיות.

 

שיעורי בית ומבחנים

� דאגו ליצור סביבה שתורמת להכנת שיעורי בית. ילדים זקוקים למקום עבודה קבוע בחדרם או במקום אחר בבית שמאפשר פרטיות.

� תפנו מספיק זמן להכנת שיעורים.

� הקפידו על חוקי בית, על פיהם מכבים את הטלוויזיה בזמן הכנת שיעורים.

� השגיחו על השימוש במחשב ובאינטרנט מצד ילדכם.

� תבהירו לילדכם כי אפשר לפנות אליכם עם שאלות והציעו לו עזרה, אך אף פעם אל תכינו את שיעורי הבית במקומו.

� נסו להקל על התעייפות העיניים, הצוואר והמוח בזמן השיעורים. לפעמים מומלץ לסגור את הספרים למספר דקות, לקום ולהימתח, ולעשות הפסקות מפעם לפעם.

� אם ילדכם מתקשה במיוחד במקצוע מסוים, ואינכם מסוגלים לעזור לו, שיעורי עזר עשויים להיות הפתרון הטוב ביותר. כדאי להתייעץ על כך לפני כן עם המורה של אותו מקצוע.