תודיעו ליתושים, שיזהרו!!!
תודיעו ליתושים, שיזהרו!!!פלאש 90

היתושים נושאי המלריה הולכים ונעלמים בחלקים מסוימים של אפריקה, אך המדענים עדיין אינם בטוחים מדוע זה קורה. כך מדווחת רשת BBC.

הנתונים מצביעים על כך כי עזרים כגון רשתות למיטות מפחיתים את מקרי המלריה בצורה משמעותית במדינות הסהרה, אך אותם הנתונים מראים כי היתושים נעלמים גם מאזורים בהם השימוש בעזרי המשנה נפוצים פחות.

החוקרים אינם בטוחים האם המשמעות היא שהיתושים הולכים ונעלמים לתמיד, או שמא הם יחזרו עם כוחות מחודשים.

נתונים ממדינות כמו: טנזניה, אריתריאה, רוואנדה, קניה וזמביה מצביעים על ירידה חדה במקרי המלריה. החוקרים מאמינים כי הנתונים הללו הם תוצאה משולבת של שימוש נרחב יותר בעזרים למניעת עקיצות. אך קבוצת חוקרים מדנמרק ומטנזניה טוענים כי זה לא כל הסיפור.

למעלה מ-10 שנים אוספים החוקרים נתונים על מספר היתושים הנתפסים באלפי המלכודות בטנזניה. בשנת 2004 תפסו החוקרים למעלה מ-5,000 חרקים, בעוד בשנת 2009 נתפסו רק 14. הנתונים נאספו בכפרים מרוחקים בהם לא משתמשים ברשתות כיסוי למיטות.

הסבר אחד לירידה במספר היתושים הוא שינוי האקלים. ירידת הגשמים שלא בעונה בשנים האחרונות הפריעו למחזור החיים של היתושים ולריבויים הטבעי. הסבר נוסף הוא מחלה מסוימת בקרב היתושים, מעין פטרייה או וירוס.

החוקרים עדיין לא משוכנעים כי אילו שתי הסיבות היחידות להיעלמות היתושים, בעיקר מכיוון שנתונים נוספים ודומים מגיעים מקבוצות חוקרים שונות ברחבי אפריקה. יש הטוענים כי קיים חשש להישנות היתושים עם חשש כבד למגיפה, מכיוון שהדור הצעיר כבר לא חשוף למחלה ולכן אינו מחוסן טבעית מפניה.