מפגינים במצרים
מפגינים במצריםפלאש 90

ביומן ערוץ 7 מעריך ראש מרכז חיים הרצוג באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' יורם מיטל, כי המתיחות בין ישראל למצרים תימשך ברמות שונות אם כי הסכם השלום הרשמי לא יופר בשל אינטרסים מדיניים וכלכליים של מצרים.

לדבריו רק במידה ושני הצדדים ישכילו לתאם פעילות בגבול הנפיץ שביניהם ניתן יהיה למזער את נזקיהם הביטחוניים של האירועים האחרונים והאירועים הצפויים.

להערכתו של פרופ' מיטל קיים בעבר המצרי פרטנר לשיתוף פעולה מעין זה "בעיקר משום שההנהגה הצבאית המנהיגה את מצרים כיום יודעים היטב שהמיליטנטים מסיני ומעזה החוברים לאלה שמגיעים מסיני מאיימים לא רק על ישראל אלא גם על אינטרסים מצריים". זו לטעמו ולהערכתו הסיבה לכך שהצבא המצרי המשיך בתיאום מול כוחות צה"ל ואף הגביר עמדות כשבוע ימים לפני הפיגוע האחרון בדרום, מהלך שבוצע בתיאום עם צה"ל ובאישורו.

עוד הוא מוסיף ומציין כי גם הגברת הפעילות המצרית לבלימת גל ההברחות מסיני לרצועה נעשית בתיאום עם ישראל. בהקשר זה הוא מזכיר את הדיווחים מכיוון מצרים ולפיהם בכוונת הממשל המצרי לייצר חיץ מאסיבי בין הרצועה לסיני.

פרופ' מיטל מציין בדבריו כי ללא תיאום בין שני הצדדים לא ניתן לשנות את סעיפיו הביטחוניים של הסכם השלום בין ישראל למצרים. עם זאת הוא מזכיר כי בסעיף 4 של ההסכם מופיע סעיף נוסף ובו נכתב כי במידה ובעתיד ייווצר צורך לשינויים ביטחוניים הרי שביצועם אפשרי לבקשת אחד הצדדים אך בתיאום של שני הצדדים יחד.

בדבריו מוסיף ומציים פרופ' מיטל כי בעקבות האירועים מלפני עשרה ימים הוטחה ביקורת ציבורית כלפי המועצה הצבאית במצרים וההפגנות נערכו בקהיר ולא בגבול עם ישראל, עובדה המחזקת לטעמו את ההערכה שסערה ציבורית במצרים אינה נוחה לממשל הנוכחי שכן הוא חושש שהחיצים יופנו כלפיו.

"במצרים יש דעת קהל ביקורתית מאוד כלפי ישראל, וכבר זמן רב ישנה קבוצה שקוראת לתיקונים משמעותיים בהסכם או אפילו לביטולו, אבל מי שמנהל את מצרים מבין שביטול ההסכם משמעותו הרת אסון עבורם. הם מודעים לכך היטב. ההסכם הזה מבטיח להם יציבות מסוימת אחרי עשרות שנות לחימה ומתיחות, ובנוסף מאפשר להם שיתוף פעולה עם המערב ובעיקר עם ארצות הברית ונכסים כלכליים".

לנוכח כל זאת סובר מיטל כי ההסכם יישמר אך עם זאת ביטויי האיבה כלפי ישראל יימשכו במקביל. לדבריו ממשלת ישראל תצטרך "לבלוע הרבה צפרדעים" מסוג זה, ומנגד גם הממשל המצרי יצטרך "לבלוע צפרדעים" מכיוון דעת הקהל שלהם.

באשר לפיגוע סמוך לאילת מעריך פרופ' מיטל כי הפרשה לא הסתיימה וכל עוד לא תוקם ועדה משותפת וכל עוד מסקנותיה לא תהיינה מקובלות על שני הצדדים לא ניתן לחזות את העתיד אלא לשער שהמתיחות תימשך. כמו כן תלויים הדברים באופן התנהלותה של ישראל לנוכח מסקנות אלה. "אם יתברר שחיילי צה"ל הרגו, גם אם בשוגג, באותם שוטרי גבול נצטרך להביע התנצלות רשמית של ממשלת ישראל ולא להסתפק בהתנצלות של שר, התנצלות שכזו תחייב פיצויים למשפחות הנפגעים", הוא אומר ומזכיר כי כעת ישראל עדיין אינה בשלב שבו מוקמת ועדה משותפת על אף הסכמתה לכך, הסכמה שהתקבלה לאחר לחץ אמריקאי וירדני. "רק בירור משותף יוכל למצוא דרך לפתרון".