כריכת הספר
כריכת הספרבית המלמדים

ביום חמישי הקרוב יחול יום ג' באלול, יום פטירתו ה-76 של הראי"ה קוק זצ"ל. לכבוד האירוע יוצא לאור ספר קומיקס חדש, על דמותו של הרב. על הספר פרי עטה ומכחולה סיפרה ביומן ערוץ 7 עדי דוד, בתו של הרב אורי דסברג ז"ל.

הספר, 'אורות בשביל הארץ' שמו, הוא ספר שלישי בסדרה כאשר קדם לו הספר על הרב אריה לוין וספר נוסף על דמויות מופת מנופה של ירושלים. ספר זה השלישי עוסק בסיפורים מחיי היומיום, "סיפורים קטנים" מהווי חייו של הרב קוק. מאחורי הספרים עומדת יוזמתו של 'בית המלמדים' ששם לו למטרה לחזק את אהבת ישראל בקרב ילדים ובני נוער תוך היכרות עם פועלם של דמויות מופת בעם היהודי.

עדי דוד מסבירה את הדגש על סיפורי היומיום של הרב קוק ככאלה שבכוחם לפעול ברוחו של ילד שחש שאירועים כאלה יכולים להתרחש גם בחייו שלו, ואינם תלויים בהנהגת האומה והעם, ואינם רחוקים ממנו.

דוגמא לסיפור שכזה מזכירה דוד במפגש בין עני שהתדפק על דלתו של הרב וביקש נדבה, וכאשר לא היה לרב מה לתת לו נתן לו את אחד מספרי ספרייתו כדי שימכור אותו וישתמש בכסף שיקבל. לדבריה דווקא הצגתו של הרב קוק כמי שאין לו אמצעים ליישם את מידת הצדקה שבו היא שמדברת אל הילד הקורא שחש הזדהות עם הרב והתלבטותו.

עלילת הספר מתרחשת תוך כדי חיפוש של הגיבורים אחר כתב יד של הרב, כתב יד שנגנב. דוד מספרת כי אל סיפור כתב היד שנעלם התוודעה מאביה, הרב דסברג ז"ל, שסיפר לה על היעלמותו של כתב היד ובו פרשנות לתורה, ועל בקשתו של הרב צבי יהודה קוק מאביו שיפנה למשטרה שכן מדובר באבדן של עמל רוחני ותורני ארוך שנים. הרב קוק סירב לפנות למשטרה ואף הורה לבנו שלא לדבר על הכתב שנגנב שכן מציאתו עלולה להביא להכלמת פניו של הגנב. כתב יד זה התגלה ונמצא מאוחר יותר והיה לספר 'מדבר שור'. גיבורי ספר הקומיקס של עדי דוד יוצאים במסע לאיתורו ובדרך מתוודעים לסיפורים קטנים מהווי חייו של הרב.

גיבורו של הסיפור הוא הילד ציון שמוכר גם מהספרים הקודמים בסדרה, ואליו חוברת אחותו חמדה ועימם שני גיבורים נוספים – ילד חילוני בשם איציק וילד חרדי בשם אברמל'ה שנכנס לסיפור מתוך גישה מתנגדת בשל המחלוקת בין הרב קוק לרב זוננפלד, אם בחלוף הזמן מבין שהמחלוקת ביניהם הייתה לשם שמים ובחייהם האישיים שמרו על ידידות עמוקה.