טורקיה
טורקיה

ח"כ פרופ' אריה אלדד (האיחוד הלאומי) הגיב לכוונת טורקיה לגרש את השגריר הישראלי, "עקרון ההדדיות וחוק המזרח התיכון מחייבים גרוש מיידי של שגריר תורכיה, הגשת תביעת פיצויים על ידי חיילי השייטת שנפגעו ומדינת ישראל על ההוצאות שנגרמו לה עקב התרשלות תורכיה במניעת הפלגת המשט הבלתי חוקי והפסקה לאלתר של אספקת המזלטים לתורכיה ותחזוקתם".

ח"כ אלדד הודיע כי בשבוע הראשון לאחר הפגרה יקדם גם את הצעת החוק שלו להכיר בהשמדת העם הארמני על ידי תורכיה.

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), חבר וועדת חוץ ובטחון, הגיב להחלטה, "מדובר בשיא שלילי נוסף במערכת היחסים שהולכת ומדרדרת לאורך השנתיים האחרונות. אמנם הנסיגה בקשרים איננה תוצר של מדיניות ישראל אלא נובעת בעיקר ממגמות אחרות, אך השיא השלילי החדש שהגענו אליו איננו בלתי נמנע. עדיין לא מאוחר מדי להגיע לפשרה שתשרת את האינטרסים ההדדיים: הגנה על לוחמי צה"ל מפני תביעות משפטיות בינ"ל והבעת צער על האבדות בנפש".

שר החוץ של טורקיה, אחמט דבוטאולו, הגיב בצהריים לדו"ח פאלמר, ועדת הבדיקה שהקים מזכ"ל האו"ם לחקר אירועי המשט לעזה. השר הטורקי הודיע כי מדינתו את דרג הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל ומשעה את הקשרים הצבאיים עמה, בשל סירובה להתנצל על אירועי ההשתלטות על הספינה "מרמרה". כל הדיפלומטים מעל הדרג הזה, בהם השגריר, ישובו לארצותיהם עד יום רביעי.

במסיבת עיתונאים שכינס באנקרה הודיע דבוטאולו גם על השעיית ההסכמים הצבאיים עם ישראל.