מרוצה. השר שמחון
מרוצה. השר שמחון

שר התמ"ת שלום שמחון הוביל היום דיון במסגרת שולחן עגול, שעסק בנושא שילוב מגזר המיעוטים בשוק העבודה והודיע כי משתתפי השולחן העגול ישמשו כוועדה נרחבת שתגבש תכנית עבודה כוללת לשילוב מגזר המיעוטים בשוק העבודה.

חברי השולחן העגול, עליהם נמנים אנשי מפתח מהמגזר הציבורי, מהתעשייה ומהחברה האזרחית, יתחלקו לשבעה צוותי עבודה. כל צוות ידון בהיבט אחד הנוגע לדרכים לעודד שילוב ערבים בשוק העבודה, ויגיש עד אמצע נובמבר את מסקנותיו לכלל משתתפי השולחן העגול, במטרה לבחון אלו נושאים יקודמו במסגרת משרד התמ"ת ואלו נושאים יובאו לאישורה של ועדת השרים.עבודת הצוותים וחברי השולחן העגול נועדה לגבש תכנית עבודה לשיפור מצב התעסוקה במגזר הערבי תוך הסרת חסמים משמעותיים.

"אנו עוברים משלב הדיבורים לשלב המעשים", אמר שמחון. שמחון אמר כי האבטלה בישראל הצטמצמה מאד והגיעה כמעט עד לאבטלה חיכוכית, אך נתונים אלו אינם נוגעים למגזר המיעוטים ולמגזר החרדי.

"המחאה החברתית כמעט לא עסקה בנושא זה, אך אלו שני המקומות שבהם יכולה להיות צמיחה כלכלית. מגזר המיעוטים והמגזר החרדי הם הפתרון לבעיה ולא הבעיה. אני רואה בשני המגזרים האלה ובשילובם בשוק העבודה הזדמנות כלכלית לחברה הישראלית. מאמצינו מתמקדים בשילוב גברים חרדים ונשים ערביות בשוק העבודה."נציבת שוויון ההזדמנויות,

עו"ד ציונה קניג יאיר פתחה הדיון בפורום: "ישנה חשיבות רבה לכינוס שולחן עגול מסוג זה, בייחוד לנוכחותם של נציגים מתוך המגזר העסקי, הציבורי והשלישי בחדר אחד. הגענו לכאן היום כדי לשמוע אתכם, לדעת ולהבין כיצד אתם ואתן רואים/ות את שיתוף פעולה עם נציבות השוויון ומשרד התמ"ת, לאילו פתרונות וכלים אתם/ן זקוקים/ן לנו.

ח"כ אחמד טיבי: "אני מעריך מאוד את עבודת נציבות השוויון, אבל המציאות בה אנו נמצאים היא עדיין מציאות קשה. המצב של המגזר הערבי מבחינת תעסוקה הוא בכי רע, בין אם אנו מדברים על אפשרויות התעסוקה של אם ערביה ובין אנו בוחנים את תת הייצוג הולם של ערבים/ות במשרות מפתח במגזר הציבורי והפרטי"

נציב שירות המדינה, משה דיין, ציין כי "הנתונים מלמדים כי יש פער בין הדעות בעניין שוויון הזדמנויות לבין התוצאות בשטח. שילוב אוכלוסיות המיעוטים הוא יעד לאומי. זה נכון כי יש תת ייצוג אבל יש גם תת הגשת מועמדויות. ישנם מכרזים ייעודיים לאוכ' הערבית ולא ניגשים אליהם בכלל. למועמד ערבי, יש סיכוי יותר גבוהה – סטטיסטית – להתקבל אל שירות המדינה. חשוב לי שיתמודדו ויתמודדו יותר. העסקת בני מיעוטים מהפריפריה, מזכה את העובדים בסיוע בשכר דירה והטבות נוספות וזה עולה יותר. אבל חשוב שכל אזרח יחוש שהמשרד הממשלתי המספק לו שירות, מייצג ויודע להבין גם את הצרכים שלו".

אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים בישראל: "יש תעשיות שעוברות לחו"ל בשל המחסור בידיים עובדות, בעוד שבישראל אוכלוסיית עובדים גדולה שצריך להכשיר אותה. יש לפעול לסייע לבני מיעוטים להעתיק את מגוריהם בסמוך למפעלים".

סימון אלפסי, ראש עיריית יקנעם: "צריך להחליף דיסקט. יש עובדים ערבים והם עושים עבודה מצוינת. הגישה בשלטון המקומי היא לקלוט כמה שיותר עובדים בני מיעוטים. יש בכוחם לתרום. הנושא המאד חשוב הוא התחבורה. יש לשפר את מערך התחבורה על מנת לאפשר ליותר בני מיעוטים להשתלב בעבודה במפעלים והשירותים בצפון". השולחן העגול, הוא השני במספר מתוך סדרת שולחנות עגולים מיוזמת נציבות שוויון הזדמנויות, הפועלת לצמצום האפליה ולקידום העסקה רב גונית. בשולחן העגול הראשון, שהתקיים בראשית פברואר השנה,  סמוך לכניסת השר שמחון לתפקיד, עסק בחשיבותה של הרב גוניות בשוק העבודה ככלל ובמקום העבודה בפרט".