מקבל עידוד. אידלמן
מקבל עידוד. אידלמןפלאש 90

לצד הביקורת החריפה שמשמיעים מתמחים על ההסכם שהשיג יו"ר ההסתדרות הרפואית הד"ר לאוניד אידלמן, ולנוכח הקריאות להתפטרותו בולט מכתבם של מנהלי בתי חולים בפריפריה לאידלמן ובו הם מביעים את תמיכתם בו ובהסכם שהשיג מול האוצר.

במכתבם כותבים מנהלי בתי החולים כי "מזה שנים רבות שאנו, מנהלי בתיה"ח בפריפריה, מתריעים על פערים בלתי נסבלים במצב מערכת הבריאות בפריפריה ההולכים וגדלים  – פערים בתשתיות, בזמינות ונגישות השירותים, בכמות מיטות האשפוז  ל – 1000 נפש ועוד. אך הבעיה החמורה מכולן היא הפער בכמות ואיכות הרופאים" . עוד הם מוסיפים ומדגישים כי "עובדה ידועה היא כי האוכלוסייה בפריפריה חלשה  ומוגבלת ביכולתה לצרוך שירותי רפואה פרטיים או במסגרת הביטוחים המשלימים למיניהם. על כן,  תלותה במערכת הציבורית היא קריטית. מצב זה גם מגביל משמעותית את  יכולת השתכרותם של הרופאים בפריפריה ואך טבעי הוא כי רופאים צעירים יעדיפו לעבוד בבתי"ח במרכז הארץ ו"להשלים הכנסה" במערכות פרטיות".

"במדינת ישראל קיימת מערכת בריאות ציבורית טובה, שהגיעה להישגים מרשימים אך קיים חשש כבד כי היא לא בהכרח תהיה כזו בעוד עשור. אי אפשר להתעלם מהעובדה שמערכת הבריאות הפרטית במרכז הארץ  שואבת אליה משאבים וכח אדם איכותי שלמד והתמקצע במערכת הציבורית ובכך פוגעת ומחלישה את המערכת הציבורית".

באשר להסכם בין ההסתדרות הרפואית לאומר הם כותבים: "לראשונה מזה שנים נחתם הסכם שמחזק משמעותית את הרפואה הציבורית ונותן לפריפריה כלים אמיתיים להתמודד עם בעיית המחסור בכ"א. הסכם זה  יאפשר משיכת רופאים באיכות גבוהה בעזרת מענקים ויכולת השתכרות משופרת".

"אנו מנהלי בתיה"ח בפריפריה מאמינים בחשיבותו של ההסכם לקידום וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל ובפתרונות שיסייעו למניעת קריסת מערכת הבריאות בפריפריה".

באשר להתנהלותו של אידלמן עצמו הם כותבים: "במהלך המאבק, שהיה מן הקשים בתולדות הר"י, ידעת לנווט ולנסות להשיג את המיטב וזאת תוך התחשבות ביכולות המשק ושמירה על גישה מצפונית.  על יושרך נחישותך ומסירותך אנו מחזקים את ידיך אישית ומביעים אמון בהר"י כארגון הרופאים בישראל".

על המכתב חתומים ד"ר יעקב פרבשטיין מנהל בי"ח פוריה, טבריה, ד"ר אוסקר אמבון מנהל בי"ח זיו, צפת, ד"ר מסעד ברהום מנהל בי"ח גליל מערבי, נהריה, ד"ר מיקי שרף מנהל בי"ח סורוקה, באר שבע, ד"ר אבי גולדברג מנהל בי"ח יוספטל, אילת וד"ר אורנה בלונדהיים מנהלת בי"ח העמק, עפולה.

נזכיר כי לצד הדרישות להתפטרותו של אידלמן, דרישות שכאמור השמיעו המתמחים נשמעו גם קולות הקוראים להקים ארגון מתחרה להסתדרות הרופאים. אידלמן מצידו הבהיר כי אין בכוונתו לשקול התפטרות שכן לטעמו ההסכם שהשיג הוא הישג היסטורי שיציל את הרפואה הציבורית. באשר ליוזמה להקמת גוף מתחרה טרם נשמעה תגובתו, אך בכירים אחרים במערכת הרפואה רואים ברעיון יוזמה חסרת סיכוי שעולה אחת לכמה שנים כחלק מהניסיון לפגוע בהסתדרות הרפואית אך לא מעבר לכך.