שלום כיתה א בית ספר
שלום כיתה א בית ספרצילום: פלאש 90

דיון סוער התקיים הבוקר (רביעי) בועדת החינוך של הכנסת בנושא בתי הספר נר עציון וגורדון בפתח תקווה. שר החינוך, גדעון סער, אשר הגיע במיוחד לדיון, התייחס בדברי הפתיחה לשני המקרים ואמר כי ינקטו צעדים נגד בתי ספר אשר יסרבו לקלוט תלמידים יוצאי נר עציון.

לדבריו, 180 תלמידים מתוך 280 תלמידי בית הספר כבר משובצים במסגרות חינוך בעיר, "ישנם הורים שאינם מרוצים מהשיבוץ של ילדיהם ואנחנו נשתדל ללכת לקראתם, אך בסופו של דבר כל הילדים ילמדו בבתי ספר". סער הוסיף כי בשנה הבאה ידאג משרד החינוך לפיזור ילדי גני החובה בעיר פתח תקווה על מנת שמקרה נר עציון לא יחזור.

מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, הוסיף ואמר כי קיים בית ספר אחד בשם 'אור חיה' אשר מסרב לקבל חמש תלמידות אתיופיות והוא יוזמן לשימוע במשרד החינוך.

בנוגע לבית ספר גורדון אמר שר החינוך, "לנו נודע זמן קצר לפני תחילת הלימודים על ההחלטה החד צדדית של עיריית פתח תקווה שלא לפתוח כיתות א'. אנחנו התנגדנו לכך משום שיש ליזום הליך מול משרד החינוך בצורה אחראית ומקצועית". סער הוסיף כי עם זאת, אנחנו מדינת חוק ויש שיבוץ על פי מקום מגורים – מי שלא נראה לו שיערער או למפקחת המחוז או לבתי המשפט במדינת ישראל, אבל לא יהיה מצב שתלמידים שלא שובצו ולא התקבל הערעור שלהם, בכוח כזה או אחר ינסו ללמוד בבית הספר". סער התייחס למכתבו של ראש עיריית פתח תקווה שלא לתת ליו"ר הוועדה, אלכס מילר, לנהל את הישיבה ואמר כי "לא מקובל עלינו שלא תעמוד בראש הישיבה. ועדת החינוך תפקידה לפקח, אך בסופו של דבר מי שיקבל את ההחלטות המקצועיות יהיה משרד החינוך. נושא בית ספר גורדון הגיע לטיפול המנכ"ל והשר", אמר סער.

ראש עיריית פתח תקווה אשר נכח בדיון העדיף לתת את זכות הדיבור לסגנו יעקב בן שמחון, שהסביר כי  בפתח תקווה לומדים מלבד ילדי נר עציון שעכשיו פוזרו, 1000 תלמידים נוספים יוצאי אתיופיה, "לא צריך להיות בית ספר בדלני ליוצאי אתיופיה ולא צריך להיות בית ספר בדלני ליוצאי בריה"מ". בן שמחון הוסיף כי  בתוכנית האב של העירייה לא היה מקום לשלושה בתי ספר עם שלוש כיתות א' מלאות. לטענתו, ההורים של האזור הצביעו ברגליים ולא רצו להירשם ל'גורדון'.  מנהל מינהל החינוך בעיריית פתח תקווה אמר כי ההחלטה לסגור את בית הספר בעבר נשענה על כך שיש מקום באזור לשני בתי ספר ולא יותר. המטרה היתה לסגור את בית הספר וגם ועד ההורים של בית הספר הסכים לסגירה.

בתוך בית הספר היתה גם קבוצה של יוצאי בריה"מ לשעבר שלא רצתה לפזר את בית הספר, בניגוד לעמדת העירייה ועמדת משרד החינוך, "לאחר עימותים ולחצים הוחלט על פשרה: בית הספר יפעל באשור רישום פתוח. במשך הזמן נוצר מצב ששני שליש מגיעים מחוץ לאזור הרישום ממשפחות עולות ולאו דווקא עולים בעצמם.  נוצר גם מצב שחלק גדול מהמורות הגיעו ממשפחות עולות. השנה  עיריית פתח תקווה סברה שבמצב שנוצר בו נרשמו רק 14 ילדים מאזור הרישום, אין אפשרות לפתוח את כתה א'".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר, הקשה על נציגי העירייה ושאל מתי התקבלה ההחלטה ההפוכה על פיה נסגר אזור הרישום, אך נציגי העירייה לא ידעו להשיב על שאלתו.

ח"כ זאב אלקין אמר כי "זה פשוט מאוד – איזור הרישום פתוח למי שרוצה לצאת מבית הספר, אך לא למי שרוצה להירשם אליו". אלקין הוסיף כי יש לבטל את אזורי הרישום, "אין שום סיבה שהורים וילדים יהפכו להיות עבדים נרצעים של בית ספר כזה או אחר".

ח"כ זבולון אורלב התייחס לנר עציון ואמר כי יש צורך להגדיל את המשכנתאות כדי שעולים מאתיופיה יוכלו להיקלט בכל מקום במדינה. עוד אמר כי יש להחזיר למשרד החינוך את האפשרות ליזום אינטגרציה מלאה, זאת בניגוד לקביעת בג"צ בעבר, "מסביב לפתח תקווה יש ערים נוספות ובתי ספר מבוססים, טובים וחזקים שרואים בקליטה מצווה. צריך לדבר על מרחב קליטה ולא רק על העיר עצמה".

ח"כ ניצן הורביץ אמר כי יש לדרוש שההטבות שניתנות לבית הספר גורדון יועברו לשאר בתי הספר. לטענתו, לא יכול להיות שבמקרים מסוימים ההורים של גורדון רוצים להיות מקוטלגים כעולים על מנת לקבל את כל ההטבות הכרוכות בארץ מוצאם, אך שמתייחסים לבית הספר שלהם כ'גטו רוסי' הם זועקים שהם צברים ילדי הארץ".

בתגובה אמרה לו ח"כ, יוליה שמאלוב, כי עבור ניצן הורביץ ילדי העובדים הזרים הם ישראלים שנולדו כאן, אבל העלייה שהגיעה מרוסיה לא מעניינת אותו. שמאלוב הוסיפה כי נתוני בית ספר גורדון הם טובים וההורים מרוצים מבית הספר, "זה ההבדל בין נר עציון לגורדון. בגורדון ההורים מרוצים מהלימודים ומהישגי ילדיהם". 

מנכ"ל משרד החינוך, הגיב ואמר כי במתמטיקה הישגי התלמידים במיצב גבוהים מהממוצע ובעברית הם נמוכים מהממוצע. נציג עיריית פתח תקווה אשר קבל על כך שלא נותנים לעירייה זכות דיבור, אמר כי בית ספר גורדון מקבל תקציבים עודפים וכי כל הטענות נגד עיריית פתח תקווה הנן שקריות. לאחר שאמר את דבריו עזב בזעם את האולם.

לסיכום קרא ח"כ מילר למבקר המדינה לחקור את התנהלות עיריית פתח תקווה בכל הקשור לקבלת תלמידים לבית ספר גורדון. מילר פנה למשרד החינוך לבצע שימוע מחדש להורים אשר קיבלו מעיריית פתח תקווה תשובה שלילית באשר לשיבוצם בבי"ס גורדון וזאת בשל "חוסר תום הלב אשר העירייה נגועה בו". עוד ביקש לבדוק על סמך מה שונתה מדיניות העירייה אשר פתחה את אזור הרישום לבית הספר לפני חמש שנים, והאם משרד החינוך היה שותף לסגירה של האזור לפני שנת הלימודים תשע"ב. בנוגע לנר עציון אמר מילר כי על משרד החינוך ועיריית פתח תקווה להציג תוך 14 ימים שיבוץ מחדש של כל הילדים יוצאי בית הספר. הוא פנה למנהלי בתי הספר באזור לקבל את הילדים ללא דיחוי.