פוסק מלכד. הבן איש חי
פוסק מלכד. הבן איש חימוזיאון יהדות בבל

ברחבי הארץ יתקיימו הערב (א') הילולות ואזכרות לציון יום השנה ה-102 לפטירתו של הבן איש חי, רבי יוסף חיים מבגדאד. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, על דמותו הייחודית של מי ששלח את סבו של הרב אליהו (אביו של הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו זצ"ל) מבגדאד לארץ ישראל.

על השפעתו של הבן איש חי מעבר לגבולות עיראק מציין הרב אליהו כי השפעתו היא בדבר ה' שהוציא לאור בספריו ולא בהשפעת האדם עצמו שכן כפי שהבן איש חי עצמו כתב בראשית ספרו שאין האדם נחשב אלא אור ה' הוא עניינו. השפעה זו באה לידי ביטוי בעשרות הספרים שכתב ובעוד עשרות ספרים שעדיין מחפשים אותם לאחר שאבדו ברבות השנים.

ספריו אלה של הבן איש חי התאפיינו בפנייתם אל כל שדרות הציבור בעם ישראל מלמדנים ועד פשוטי העם שמצאו בספרי ההגות ההלכה והקבלה שלו מזור לנפשם. "כמו כל פוסק הוא שילה בתורה אחת גם את הפנים העמוק וגם את המעשיות, שילוב מדהים שמהווה כוח מניע בגאולה. זהו או התורה שמחזיר למוטב", אומר הרב אליהו המציין שמניגוד לקהילות רבות ברחבי העולם קהילת בבל עלתה כולה ארצה מבלי שהתפזרה במדינות אחרות. "הקהילה שהרב טיפל בה עלתה כולה כאיש אחד לארץ ישראל", אומר הרב אליהו המספר כיצד דאג הבן איש חי לשגר תלמידי חכמים לארץ ישראל כדי להכשיר את הקרקע הרוחנית לקליטתם של עולים שיעלו מאוחר יותר. בקבוצה זו של תלמידי חכמים היה גם סבו, אביו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל. "זה הוכיח את עצמו כשהגיעו העולים במבצע עזרא ונחמיה ומצאו תשתית רוחנית שסייעה להם בימי הוויכוח עם בן גוריון ואנשיו. היה מי ששמר על קודשי ישראל.

הרב אליהו רואה בתורת הבן איש חי תורה המתאימה לדורנו, דור המבקש תורה עם נשמה, כהגדרתו, ויכול למצוא אותה בקלות בין דפי ספריו.

באשר לתחושה שפסקי הבן איש חי מחמירים, מתקן הרב אליהו וקובע כי אין מדובר בהחמרה אלא בחיבור בין הקבוצות השונות בעם ישראל, כך איחד הבן איש חי בין פסקי הרמ"א והשו"ע, בין האר"י ורבי יוסף קארו. לטעמו פסיקה זו נועדה לגשר ולקשר בין חלקי עם ישראל ולהותיר אותו עם פסיקה אחת המוסכמת על העדות כולן.

על אביו כממשיך גישה זו אומר הרב אליהו: "אבא ראה את עצמו הולך בדרכיו. פוסק לכולם. עבורו לא היו ספרדים ואשכנזים, דתיים וחילוניים. הוא שייך לכולם, אהב את כולם. זהו אותו כיוון ואותו חזון שניתן לאמץ מתוכו משהו גם אנחנו".