עוזי לנדאו
עוזי לנדאוצילום: פלאש 90

בימים אלו מציינים 33 שנים לחתימת הסכם 'קמפ-דויד' ו-18 שנים לחתימת הסכם אוסלו. על רקע הסכמים אלו ולקראת 'אירועי ספטמבר' סיפר שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, בראיון לערוץ 7 כי "יש הבדל עצום ותהומי בין 'קמפ דויד' ל'אוסלו' - בקמפ דויד גם מי שהתנגד, עדיין ההסכמים באו מתוך צדק ציוני ומתוך כך שהצדק איתנו. בנוסף שני הצדדים רצו את ההסכם והוא בא לאחר הפסד צבא מצרים במספר מלחמות ויש שטח מפורז של 200 ק"מ. לעומת זאת, כשאתה מסתכל על אוסלו זה שינוי יסודי במה שהיה משותף לימין ושמאל. פתאום אומרים שערפאת הוא פרטנר, הסכסוך אינו קיומי אלא טריטוריאלי, ניתן להם נשקים והם ישמרו על הסדר ועוד ביטויים דומים".

בהתייחסו למדיניות הויתורים אמר לנדאו, "כשאיבדנו את תחושת הצדק החלה ההידרדרות המדינית ומאז אנחנו במהלך ויתורים אין סופי - בראש ובראשונה ההסכם עצמו ובנוסף הבריחה מלבנון והתנתקות. צריך לדעת שאוסלו זו מחלה ממארת שעד שלא נירפא ממנה נמשיך לשלם את המחיר בהרוגים, פצועים, טרור ובדרדור הדימוי שלנו בעולם".

על מבצע עופרת יצוקה סבור לנדאו כי הוא היה מבצע כושל, "עופרת יצוקה זה הפסד. כשהמלחמה מסתיימת כשצה"ל לא הכריע את האויב, זה אומר שהוא הפסיד וכל העולם רואה איך מפציצים את אשדוד, אשקלון, באר שבע, נתיבות ואופקים. מה אנחנו מתפלאים על ירי הרקטות? מבצע כזה מעודד את הטרור".

בהתייחסו להכרזת האו"ם על מדינה פלסטינאית ציין לנדאו, "אם חלילה תקום מדינה פלסטינאית, אז מושבו של נשיא המדינה יימצא במרחק מייל אחד בלבד מגבול אוייב, זה לא נורמאלי", הדגיש שר התשתיות והוסיף, "לא לחינם קרא אבא אבן לקווי 67 'גבולות אוושויץ' כי אי אפשר להתגונן מאחוריהם".

אז עם כל ההתנגדות החריפה להסכמי אוסלו, איך בכל זאת הוא הצליח לעבור?

"לפני הבחירות הימין הלאומי רץ עם אוסף כזה של מפלגות שבמצטבר הם גרפו יותר קולות ממפלגת העבודה אבל רבות מן המפלגות האלו לא עברו את אחוז החסימה וכך נוצר מצב של איבוד קולות ונתינת השלטון ליצחק רבין. כשאנחנו במחנה הלאומי רבים אחד עם השני וכל אחד דבק עד 100% באמת הפוליטית שלו כמו חניך בתנועת נוער, התוצאה היא הסכם אוסלו".

שר התשתיות לא רואה אפשרות של הסכמי שלום נוספים, "אם הפלסטינאים קוראים כיכרות על שם רוצחי יהודים איזה טעם יש להסכם כזה?".

גם על גירוש נוסף של יהודים סבור לנדאו כי אין לזה מקום, "פעם אחת התנסנו בזה וצריך לקוות שלא יקרה גרוש נוסף וצריך לעשות הכל בשביל למנוע צעד כזה".

השיחה עם השר התקיימה בשובו מסיור בישובי בנימין ושומרון ולסיכומו של סיור אמר, "אתה רואה את ההתיישבות והלב מתרחב - זה ציבור יוצא מן הכלל. לקראת השנה החדשה צריך לדעת שיש כאן ארץ שכולם יכולים לחוש כבוד למפעל הזה".

(צילום: מועצה אזורית מטה בנימין)