ועידת ישראל לחקלאות
ועידת ישראל לחקלאותיעל שביט

מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב ומנהיג מאבק הרפתנים, יעקב בכר, הציג היום (רביעי) בועידת ישראל לחקלאות, נתונים בנוגע לעליית המחירים החושפים עלייה של 4% במוצרי החלב מאז חודש יוני וקפיצת שיא במחירי הפירות והירקות ברשתות השיווק, של מעל 11% ברווחים מאז יולי - נתון שיא לחמש השנים האחרונות. עוד ציין בכר, כי עליות המחירים תקפות גם למוצרי צריכה אחרים, דוגמת קמח, קפה ושמן.

במסגרת ועידת ישראל לחקלאות ה-2, במסגרת פאנל בנושא "עליית מחירי תוצרת חקלאית וצמצום פערי התיווך", עסק בכר בדו"ח משרד החקלאות, המוכיח כי בדומה למחירי מוצרי החלב, גם בתחום הירקות והפירות ובתחומים אחרים בשוק, גוזרות רשתות השיווק את הקופון על גבו של הצרכן ללא כל הצדקה ובקרה - זאת כאשר החקלאים מוכרים את תוצרתם במחירים נמוכים מאוד.

בכר קרא להחזרת הפיקוח הממשלתי על מוצרי הצריכה הבסיסיים, "לא ייתכן כי עם ישראל לא יוכל לשלוח את ילדיו לבית הספר עם סנדביץ' של לחם, קוטג' ועגבנייה - מוצרי צריכה בסיסיים. חשוב להדגיש כי אין הצדקה לפתיחה רחבה של ייבוא מוצרי מזון מחו"ל, שצפויה להמית אסון על החקלאות בישראל.על הממשלה, בדומה למדינות האיחוד האירופאי לסבסד את החקלאות המקומית – מתוך הבנה שהחקלאות היא מפתח לעצמאות ייצור המזון ללא תלות במדינות אחרות ולטובת קידום ערכי התיישבות ושמירה על שטחים פתוחים וגבולות הפריפריה. מהלך זה מחזיר את הכדור לרשתות השיווק, שיגבו פרמיות גבוהות וההפסד הוא לא רק של המחלבות אלא בעיקר של הצרכנים הישראלים".

כמו כן, הדגיש בכר את הצורך בהגבלת הצמיחה של הקמעונאים, בחינת אפשרות לחיוב רשתות ומכירת פעילות במקומות בהן הם מהווים מונופול, הגבלת רכישות של חברות ייצור על ידי חברות גדולות, ועידוד התחרות באמצעות פיתוח חלופות לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים - בדומה לנורמה באיחוד האירופאי.

בכנס השתתפו שר החוץ - ח"כ אביגדור ליברמן, שרת החקלאות ופיתוח הכפר - ח"כ אורית נוקד, ח"כ ציפי לבני, ח"כ שי חרמש, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל - מאיר צור, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל - אבשלום (אבו) וילן, נשיא התאחדות האיכרים בישראל -  דובי אמיתי, מזכיר התנועה הקיבוצית, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, מנכ"ל מועצת הצמחים ועוד.